ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

نتیجه جالب یک تحقیق: استفاده از دکمه‌های فیزیکی چندین برابر ایمن تر از نمایشگر لمسی

در گذشته کابین خودروها میزبان دکمه های متعدد و پرشمار بود. اما اخیرا این رویه تغییر کرده و خطراتی را به وجود آورده است.

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۳ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰

در گذشته نه چندان دور داشبورد خودروها میزبان دکمه‌های متعدد و پرشمار بود. اما با فراگیر شدن نمایشگر لمسی، این دکمه‌ها دیگر مثل سابق پرتعداد نیستند و تنها برای تنظیم برخی سیستم‌ها از آنها استفاده می شود. مخالفان این رویه البته کم نیست، چرا که آنها معتقدند بعضا تنظیم امکانات ساده با زمان و پیچیدگی بیشتر همراه است. حالا نتایج یک تحقیق جدید نظر مخالفان را تایید می‌کند.

مقایسه عملکرد 11 خودروی مدل جدید با ولووی مدل 2005

نشریه سوئدی Vi Bilägare در پشت این تحقیق قرار دارد. این مجله در تحقیق خود استفاده از یازده خودروی مدرن مجهز به نمایشگر لمسی را با Volvo V70 مدل ۲۰۰۵ مقایسه کرده است. در این تحقیق از رانندگان خواسته‌اند هنگام رانندگی برخی تنظیمات ساده را انجام دهند. فعال کردن گرمکن صندلی، افزایش دمای کابین به اندازه دو درجه، روشن کردن بخارزدای شیشه، تنظیم رادیو روی یک ایستگاه معین، ریست کردن کامپیوتر سفری و کاهش میزان نور صفحه پشت فرمان اموری هستند که رانندگان باید آنها را انجام می دادند.

نمایشگر لمسی

نکته جالب اینکه طبق تحقیق Vi Bilägare در ولووی ۱۷ ساله اجرای این دستورات در مجموع ۱۰ ثانیه طول می‌کشد. همچنین در صورت حرکت با سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت، راننده موفق می‌شود در یک مسافت ۳۰۰ متری تمامی دستورات فوق را اجرا کند.

نمایشگر لمسی

اما در خودروهای مدل جدید مجهز به نمایشگر لمسی تنها دو راننده موفق شدند در عرض ۱۰ ثانیه تمام تنظیمات را انجام دهند. بدترین رکورد به خودروی ام جی مارول R مربوط می‌شود. در این کراس‌اوور ۴۴.۹ ثانیه طول می‌کشد تا راننده دستورات را تکمیل کند. در این بازه زمانی خودرو ۱.۳ کیلومتر مسافت را پشت سر می‌گذارد.

روشن است که هنگام اجرای چنین دستوراتی با نمایشگرهای لمسی رانندگان توجه خود را از مسیر مقابل برمی‌دارند و تمرکزشان بر هم می‌خورد. در مقابل دکمه‌های فیزیکی به خاطر ثابت بودن مکان و بازخوردهای لمسی راحت‌تر قابل استفاده هستند.

نمایشگر لمسی

تفاوت قابل توجه در عملکرد نمایشگر لمسی مدل‌های مختلف

نشریه سوئدی البته تاکید می‌کند همه نمایشگرهای لمسی به یک اندازه بد نیستند. برای مثال این نشریه عملکرد نمایشگر ولوو C40 و داچیا ساندرو را تا حد زیادی مشابه با دکمه های فیزیکی ولوو V70 قدیمی توصیف می‌کند. در دو مدل مذکور انجام دستورات به ترتیب ۱۳.۷ و ۱۳.۵ ثانیه زمان می‌برد؛ البته Vi Bilägare امکانات و آپشن‌های کم را جزو دلایل موثر در موفقیت C40 و ساندرو می‌داند.

ب ام و iX یکی دیگر از مدل‌های حاضر در این تحقیق است. در این کراس‌اوور الکتریکی ب ام و سعی کرده از ترکیب دکمه‌های فیزیکی و نمایشگر لمسی برای کنترل سیستم‌های مختلف کمک بگیرد. شاید فکر کنید چنین ترکیبی می‌تواند بهتر باشد. اما انجام دستوراتی که در بالا برشمردیم، برای راننده این خودرو ۳۰.۴ ثانیه زمان برده است. شاید بگویید راننده آشنایی کافی با سیستم اینفوتینمنت iX نداشته، ولی Vi Bilägare تاکید دارد قبل از اجرای تحقیق به همه رانندگان فرصت کافی برای آشنایی با سیستم اینفوتینمنت خودروها و منوهای موجود را داده است.

نمایشگر لمسی

ناگفته نماند اجرای دستورات در خودروهای مجهز به نمایشگر لمسی به طور میانگین ۲۴.۷ ثانیه زمان می‌برد؛ این رقم تقریبا ۲.۵ برابر زمان ولوو V70 فاقد نمایشگر لمسی است.

مسافت طی شده توسط هر یک از خودروها هنگام اجرای تنظیمات
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی