ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

رئیس کل سازمان توسعه تجارت: امکان همکاری پلتفرمی میان کسب‌وکارهای ایران و روسیه فراهم شد

مرکز تتا بر صادرات از طریق تجارت الکترونیکی تاکید دارد. اعلام شده زیرساخت‌های همکاری پلتفرمی میان کسب‌وکارهای ایران و روسیه فراهم شده است.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۰:۵۵

رئیس کل سازمان توسعه تجارت با اشاره به همکاری میان ایران و روسیه برای توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرد زیرساخت‌های همکاری پلتفرمی میان کسب‌وکارهای این دو کشور فراهم شده است.

به گزارش دیجیاتو و به نقل از روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، جلسه کارگروه مشورتی راهبری تجارت الکترونیکی هفته گذشته با حضور رئیس مرکز تتا، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، دبیرکل سابق اتاق اصناف ایران و رایزن بازرگانی ایران در امارات، نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی از جمله کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی ایران، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی و کسب‌وکارهای برتر از جمله اسنپ، دیجی‌کالا و دکتردکتر برگزار شد.

در این جلسه که به موضوع صادرات کالاها و خدمات از طریق تجارت الکترونیکی پرداخته شد، «علیرضا پیمان‌پاک»، رئیس کل سازمان توسعه تجارت از گسترش همکاری میان ایران و روسیه در صنعت تجارت الکترونیک خبر داد.

وی به نهایی شدن مذاکرات با دو پلتفرم روسی نیز اشاره کرده و گفت قرار است پلتفرم‌های داخلی از طریق این پلتفرم‌ها برخی از کالاهای خود را عرضه کنند. به گفته پیمان پاک ارز حاصل از صادرات به صورت رمزارز به داخل کشور منتقل شده یا واردات کالا از طریق آن صورت خواهد گرفت.

رئیس مرکز تِتا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مأموریت این مرکز نسبت به باز کردن مسیر صادرات از طریق تجارت الکترونیکی در سال جاری، از تلاش مرکز برای ایجاد بسترهای توسعه تجارت الکترونیکی در داخل و خارج از کشور خبر داد.

در ادامه این نشست، دبیرکل سابق اتاق اصناف ایران و رایزن بازرگانی ایران در امارات که هماهنگ‌کننده روابط بازرگانی ایران با 23 کشور عربی نیز هست، از اولویت ورود پلتفرم‌های داخلی به بازار کشورهای عربی و لزوم ایجاد کنسرسیوم‌هایی به منظور افزایش ظرفیت کسب‌وکارهای اینترنتی داخلی بدین منظور سخن گفت.

تلاش برای تسریع همکاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس

«امین کلاهدوزان»، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیز به ظرفیت‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس برای صادرات کالا و خدمات از جمله محصولات فرهنگی مثل فیلم و سریال، خدمات سلامت و برخی کالاها مثل خوراکی و میوه اشاره و ابراز امیدواری کرد با تقویت روابط B2B بین کسب‌وکارهای دو طرف، ورود به بازارهای کشورهای مذکور تسریع شود.

«حسین اسلامی» رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران نیز با اشاره به ظرفیت‌های خوب شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات و کسب‌وکارهای اینترنتی و آمادگی برای صادرات کالا و خدمات، این مهم را منوط به فراهم شدن بسترهای لازم به ویژه در حوزه انتقال وجوه دانست. وی به اهمیت توجه به رمزدارایی در کنار رمزارز اشاره و استفاده از آن را در مبادلات تجاری بین‌المللی به دلیل نوسانات بسیار زیاد رمزارز کاربردی‌تر خواند.

«فرشاد وکیل‌زاده» رئیس اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی نیز به لزوم بسترسازی و حمایت نهادهای دولتی در عین عدم ورود به عملیات اجرایی اشاره و ضمن اشاره به ظرفیت فنی پلتفرم‌های داخلی، جذب کاربر خارجی از طریق تبلیغات و … را دشواری اصلی صادرات از طریق تجارت الکترونیکی دانست.

گفتنی است در این جلسه نمایندگان کسب و کارهای دیجی‌کالا، اسنپ و دکتر دکتر سعی کردند رویکرد خود نسبت به تجارت الکترونیکی بین‌المللی را نشان دهند.

اسنپ اعلام آمادگی کرد که می‌تواند آماده‌سازی بخشی از زیرساخت لجستیک را برعهده گیرد و مطالعات و برنامه‌ریزی این پلتفرم برای حضور در کشورهای همسایه را تشریح کرد. نماینده دکتر دکتر نیز ضمن توضیح اقدامات کمیسیون سلامت انجمن تجارت الکترونیکی تهران، از برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات سلامت به کشورهای همسایه با توجه به ظرفیت فوق‌العاده پزشکی ایران خبر داد.

همچنین نماینده دیجی‌کالا نماینده کسب‌وکار دیجی‌کالا نیز از برنامه‌ریزی خود برای حضور در بازار خرده‌فروشی چین طی جلسات مشترک با سرکنسول ایران در گوانگجوی چین خبر داد که با توضیحات تکمیلی«محمدیوسف طاهری» مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران و اعلام حمایت و آمادگی برای هماهنگی هرچه بیشتر جهت ارتباط کسب‌وکارهای داخلی با پلتفرم‌های مطرح چین از جمله Jingdong (JD)، Taobao، Pinduoduo و … با توجه به قرارداد همکاری جامع 25ساله بین ایران و چین همراه شد.

لازم به ذکر است کارگروه مشورتی راهبری تجارت الکترونیکی حدود دو سال است که با ابتکار مرکز تِتا و به عنوان مکمل کارگروه سیاستگذاری تجارت الکترونیکی متشکل از دستگاه­ های حاکمیتی تصمیم‌گیر در زمینه تجارت الکترونیکی، با حضور نمایندگان تمامی تشکل ­های تخصصی تجارت الکترونیکی و کسب­ وکارهای اینترنتی برتر به منظور تبادل نظر و دریافت نقطه نظرات بخش خصوصی تشکیل شده و به صورت دوره­ ای جلساتی را برگزار می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی