ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

حل مشکل شماره گذاری تیبا و تیبا ۲
خودرو

توقف تولید تیبا و تیبا ۲ کماکان کماکان در دستور کار است

سازمان ملی استاندارد اوایل خردادماه از ممنوعیت شماره گذاری خودروهای سمند و پژو 405 ایران‌خودرو و همین‌طور تیبا و تیبا ۲ سایپا خبر داده بود.

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۶:۴۵

اوایل خردادماه بود که سازمان ملی استاندارد ایران، دستور توقف تولید تیبا و تیبا ۲ از گروه سایپا و پژو ۴۰۵ و تمام مدل‌های سمند (به غیر از سورن) را صادر کرد.

توقف تولید تیبا و تیبا ۲ کماکان در دستور کار است - به روز رسانی

تیبا و تیبا ۲ از گروه سایپا و پژو ۴۰۵ و تمام مدل‌های سمند (به غیر از سورن) به دلیل عیوب پرتکرار و عدم رعایت استانداردهای ایمنی از دور خارج شده و باید هر چه زودتر از سبد محصولات خودروسازان حذف شوند.

به دنبال صدور این دستور، شماره‌گذاری خودروهای مذکور ممنوع شد. خریداران مدل‌های جدید اگرچه ماشین خود را فاکتور می‌کردند، اما نمی‌توانستند برای پلاک گذاری اقدام کنند. این موضوع موجب شکایت خریداران جدید شد و شرکت‌های مربوطه را وادار به چاره‌اندیشی کرد.

گروه خودروسازی سایپا به نوبه خود مذاکرات فراوانی را با سازمان ملی استاندارد انجام داد و در نهایت با قول ارتقای کیفیت دو محصول تیبا و تیبا ۲ توانست جواز لازم برای شماره‌گذاری این خودروها را کسب کند.

مدیرعامل سایپا ضمن اشاره بر افزایش سطح کیفی محصولات خود و عذرخواهی از مشتریان خودروهای جدید، وعده داده که خودروهای تیبا و تیبا ۲ طی یک الی دو هفته دیگر در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.

البته توقف تولید تیبا و تیبا ۲ همچنان در دستور کار است و مجوز شماره‌گذاری تنها تا پایان انجام تعهدات قبلی اعتبار دارد. خودروهایی که قبلا به صورت ‌پیش‌فروش خریداری شده‌اند نهایتا تا یک الی دو هفته دیگر به مشتریان تحویل داده می‌شوند.

ساینا نیز به دلیل کیفیت پایین ساخت و عدم رعایت استانداردهای لازم در آینده نزدیک از لیست تولیدات سایپا حذف خواهد شد. با توقف تولید تیبا و تیبا ۲ و همین‌طور ساینا، انتظار می‌رود سایپا هر چه زودتر محصولات جایگزین را به بازار عرضه کند. این خودروساز به تازگی از شاهین رونمایی کرده، ولی شاهین ۳۶۰ میلیونی نمی‌تواند جای تیباهای ۲۰۰ میلیونی را بگیرد. البته طبق گزارش‌های متعدد، محصول اقتصادی جدید سایپا در آینده نزدیک رونمایی می‌شود. در حال حاضر کوییک خودروی کف قیمتی این شرکت به شمار می‌آید.

احتمال افت قیمت تیبا در بازار در پی حل شدن چالش شماره گذاری خودروهای ثبت نامی - به روز رسانی

سازمان ملی استاندارد اوایل خردادماه از ممنوعیت شماره گذاری خودروهای سمند و پژو 405 ایران‌خودرو و همین‌طور تیبا و تیبا ۲ سایپا خبر داد. این خودروهای داخلی ارزان‌قیمت به سبب عدم رعایت استانداردهای ایمنی رد اعتبار شده و قرار بود تولید آن‌ها برای همیشه متوقف شود. با این حال طبق اظهارات جدید مدیر اطلاع‌رسانی سایپا، مشکل شماره گذاری تیبا و تیبا ۲ حل شده است. این خبر احتمالا باعث افت قیمت تیبا در بازار خواهد شد که اخیرا با افزایش روبرو شده بود.

مدتی پس از صدور این دستور از جانب سازمان ملی استاندارد کشور، سایپا در مردادماه وعده داد که با اجرای اقدامات اصلاحی فنی و ایمنی سازی های لازم، جواز پلاک گذاری دو خودروی تیبا و تیبا ۲ را مجددا دریافت می‌کند.

ظاهرا این خودروساز بزرگ به وعده خود عمل کرده و حالا قرار بر این است که تمام خودروهای ثبت نامی پس از رفع عیوب و مشکلات فنی، نهایتا ظرف یک الی دو هفته دیگر در اختیار مشتریان قرار گیرند. همچنین سایپا خود را موظف دانسته تا برای خریداران جدید تیبا، خدمات پس از فروش رایگان ارائه دهد.

این خبر بدون شک موجب رضایت خریدارانی می‌شود که از فاکتور شدن، ولی عدم شماره گذاری ماشین‌های جدید خود گله‌مند بودند. بالاخره پس از یک بلاتکلیفی طولانی، خریداران تیبا و تیبا ۲ می‌توانند برای پلاک گذاری خودروهای خود اقدام کنند.

با اینکه مشکل شماره گذاری تیبا و تیبا ۲ حل شده، ولی به نظر می‌رسد سایپا هنوز هم برای توقف تولید خودروهای تیبا و تیبا ۲ کماکان مصمم است. بر اساس گزارش‌های مختلف، این خودروساز قرار است به زودی از محصولات جایگزین خودروهای اقتصادی رونمایی کند. با حذف تیبا از سبد محصولات، کوییک به عنوان خودروی کف قیمتی سایپا در نظر گرفته می‌شود که در محدوده قیمت تیبا قرار دارد. البته قیمت ساینا کم‌تر از کوییک است، اما این خودرو نیز چندان مورد اعتبار سازمان ملی استاندارد نیست. در حقیقت احتمال می‌رود که در آینده نزدیک، تولید ساینا نیز برای همیشه متوقف شود، مگر اینکه سایپا برای ارتقای این محصول چاره‌اندیشی کرده و رضایت سازمان استاندارد را جلب کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی