ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دارپا
علمی

دارپا در حال توسعه هواپیمای کوچک عمودپرواز برای استفاده نظامی است [تماشا کنید]

این هواپیما نظامی وزن بسیار کمی دارد و می‌تواند محموله‌های بزرگ را حمل کند. همچنین به‌صورت از راه دور کنترل می‌شود.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

دارپا (DARPA) یا سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی ایالات متحده، به دنبال توسعه یک هواپیمای عمودپرواز (VTOL) انقلابی و جدید است که وزن بسیار کمی دارد و می‌تواند محموله‌های سنگین را جابجا کند و همچنین از آن به عنوان یک «جنگنده» یاد شده است.

پروژه دارپا با نام کامل AdvaNced airCraft Infrastructure-Less Launch And RecoverY X-Plane شامل توسعه یک وسیله «جهش روبه جلو» می‌شود که می‌تواند در مناطق بدون پایگاه‌های هوایی یا زیرساخت‌های دیگر فرود بیاید و بلند شود، در شرایط جوی نامطلوب فعالیت داشته باشد و حتی بدون تجهیزات پرتاب و بازیابی تخصصی، روی عرشه کشتی‌های نیروی دریایی مستقر شود.

هواپیمای بدون سرنشین نظامی دارپا

هرچند دارپا به‌طور دقیق اعلام نکرده که این برنامه به توسعه یک هواپیمای خدمه‌دار یا بدون خدمه مربوط می‌شود، اما ویدیویی که توسط این آژانس منتشر شده، خلبانانی را نشان می‌دهد که با یک تبلت در حال کنترل هواپیما هستند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که یک وسیله نقلیه خودران با کنترل از راه دور خواهد بود.

علاوه بر این، هدف برنامه ANCILLARY توسعه وسیله‌ای است که وزن کمی داشته باشد، بتواند محموله‌های بزرگ را با خود حمل کند و برای مدت طولانی در هوا بماند. این آژانس با صدور اطلاعیه‌ای از صنایع مربوطه و سازمان‌های آکادمیک درخواست کرده تا برای فناوری‌های قطعات و تکنیک‌های ساخت چنین هواپیمایی، پیشنهادات خود را ارائه کنند.

«استیو کومادینا»، مدیر برنامه ANCILLARY در بیانیه دارپا توضیح می‌دهد:

«توانایی جنگنده برای استقرار و بازیابی چنین سیستم‌هایی در شرایط چالش‌برانگیز، بدون اتکا به زیرساخت‌ها، پرسنل‌، هزینه‌ها و آسیب‌پذیری را در طول عملیات حساس به حداقل می‌رساند.»

دارپا

در سال‌های گذشته نیز تعدادی از سازندگان و آزمایشگاه‌های مختلف در حال تحقیق و توسعه هواپیماهای VTOL مشابهی بوده‌اند. برنامه Agility Prime نیروی هوایی ایالات متحده در حال آزمایش هواپیمای VTOL از راه دور خود بوده است، در حالی که ناسا «تاکسی هوایی» خود را که توسط شرکت مستقر در کالیفرنیا «جوبی ایویشن» (Joby Aviation) ساخته شده، آزمایش کرده است. این پلتفرم‌ها برای فرود و برخاستن به باند یا سکوهای طولانی نیازی ندارند.

هواپیماهای VTOL می‌توانند در سفرهایی هوایی انقلابی ایجاد کنند و به‌طور بالقوه زیرساخت‌های مورد نیاز برای کار با هواپیما را به حداقل برسانند و سر و صدای مرتبط با هواپیماهای بالگردان سنتی مانند هلیکوپترها را کاهش دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی