ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

اعتراض داچیا به قوانین تست تصادف، مشتریان نباید مجبور به خرید آپشن های ایمنی باشند!

سیستم های ایمنی فعال نقشی کلیدی در کسب امتیاز های ایمنی بالا دارند. اما داچیا معتقد است نباید مشتریان را مجبور به خرید آنها کرد.

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۳ مهر ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰

داچیا یک برند اقتصادی است و به تولید محصولات بسیار ارزان‌قیمت شهرت دارد. با توجه به همین ماهیت اقتصادی و برای پایین نگه داشتن قیمت نهایی، مدل‌های مختلف این کمپانی به تجهیزات ایمنی کمتری مجهز می‌شوند. این امر نیز به نوبه خود باعث می‌شود محصولات داچیا در تست تصادف امتیازهای عموما پایینی را دریافت کنند. شاید فکر کنید این امر باعث ناراحتی مدیران خودروساز رومانیایی می‌شود، اما باید گفت اصلا اینگونه نیست!

داچیا و امتیازهای پایین در تست تصادف

از بین محصولات داچیا، هاچبک ساندرو و سدان لوگان، در تست تصادف ایمنی یورو انکپ فقط و فقط دو ستاره ایمنی کسب کرده‌اند. اوضاع برای مدل برقی اسپرینگ و استیشن جاگر نیز مساعد نیست، چرا که این دو نتوانسته‌اند بیش از یک ستاره ایمنی از یورو انکپ کسب کنند. شاید بدانید در سال‌های اخیر یورو انکپ و دیگر ارگان‌های ارزیابی‌کننده ایمنی خودروها، بیشتر روی تجهیزات و سیستم‌های ایمنی فعال تمرکز کرده‌اند. حال آنکه در تولیدات داچیا خبری از این سیستم‌ها نیست و یکی از دلایل امتیازهای پایین در واقع همین مساله است.

شاید بدانید محصولا داچیا فاقد تجهیزاتی مثل دستیار حفظ خودرو در بین خطوط هستند. نکته عجیب اینکه داچیا در توجیه این امر می‌گوید نباید مشتریان را به خرید سیستم‌های ایمنی فعال مجبور کرد، چرا که بسیاری از آنها چنین امکاناتی را غیرفعال می‌کنند.

دنیس له ووت (Denis Le Vot) مدیرعامل داچیا در مصاحبه با نشریه تاپ گیر انگلستان در این رابطه می‌گوید:

«خیلی از مردم دستیار حفظ خودرو در بین خطوط را غیرفعال می‌کنند. شما این کار را می‌کنید چون که یک انسانید و با ارزیابی شرایط آن را غیرفعال می‌سازید. آنچه که ما انجام می‌دهیم اینست که آن را به شما نمی‌فروشیم. ما می‌دانیم که مردم دستیار حفظ خودرو در بین خطوط را غیرفعال می‌کنند، بنابراین چرا آن را بفروشیم؟»

ذکر این نکته ضروری است که تولیدات داچیا از نظر ایمنی غیرفعال وضعیت بدی ندارند و در تصادفات و برخوردها میزان مقاومت بدنه آنها مطلوب ارزیابی می‌شود. برای نمونه یورو انکپ در این رابطه می‌گوید چنانچه ساندرو در بخش سیستم‌های ایمنی امتیاز از دست نمی‌داد، می‌توانست 4 ستاره ایمنی را کسب کند.

فروش خوب با وجود امتیازهای پایین ایمنی

بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که داچیا ساندرو یکی از ارزان‌قیمت‌ترین خودروهای صفر کیلومتر بازار اروپاست. این هاچبک اقتصادی 13,650 یورو قیمت دارد. استیشن جاگر هم که اخیرا رونمایی شد، با پرداخت 15,890 یورو قابل خرید است. شاسی‌بلند داستر هم اختلاف قیمتی چند صد یورویی با این استیشن جدید دارد.

به منظور کنترل قیمت، برند اقتصادی رنو تا جایی که امکان دارد به موتورهای درون‌سوز وفادار باقی خواهد ماند. به عبارت دیگر این شرکت پس از سال 2030 نیز به تولید چنین مدل‌هایی ادامه خواهد داد. شاید بدانید که اروپا در نظر دارد تولید خود خودروهای احتراق داخلی را از سال 2035 ممنوع اعلام کند.

از دید بسیاری از مردم، داچیا یک برند کوچک و کم اهمیت است، اما آمارها خلاف این قضیه را اثبات می‌کنند. این برند رومانیایی عنوان سومین خودروساز پرفروش اروپا از ابتدای سال تاکنون را در اختیار دارد. علاوه‌بر این، طبق داده‌های انجمن خودروسازان اروپا (ACEA) داچیا در شش ماهه نخست امسال سهمی 4 درصدی از قاره سبز را تصاحب کرده است. این رقم در مدت مشابه سال قبل برابر با 2.9 درصد بود.

با توجه به عرضه جاگر و ورود شاسی‌بلندی بزرگ‌تر از داستر به بازار در حوالی سال 2025، بنظر می‌رسد اوضاع برای داچیا بیش از پیش بهبود خواهد یافت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی