ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

اوج خلاقیت فرانسوی؛ کانسپت سیتروئن اُلی با دوام بالا و طراحی عجیب و غریب رونمایی شد

کانسپت سیتروئن اُلی (Oli) رونمایی شد. این کانسپت یک پیکاپ کوچک با پیشرانه الکتریکی است و طراحی بسیار عجیب و غریبی دارد. در ساخت این کانسپت سیتروئن توجه ویژه‌ای به محیط زیست داشته و تقریبا ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۰ مهر ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

کانسپت سیتروئن اُلی (Oli) رونمایی شد. این کانسپت یک پیکاپ کوچک با پیشرانه الکتریکی است و طراحی بسیار عجیب و غریبی دارد. در ساخت این کانسپت سیتروئن توجه ویژه‌ای به محیط زیست داشته و تقریبا تمامی قسمت‌های آن از مواد بازیافتی بادوام ساخته شده‌اند و قابلیت استفاده مجدد برای بازسازی سایر خودروها را دارند. این پیکاپ مفهومی اولین مدل با لوگوی جدید سیتروئن است و از سال آینده شاهد استفاده آن در محصولات تولید انبوه برند فرانسوی خواهیم بود.

نام کانسپت خاص سیتروئن مشابه با ترکیب واژه all و حرف e در انگلیسی تلفظ می‌شود، یعنی all-e.

یک لابراتور چرخ‌دار با طراحی منحصر بفرد

سیتروئن تازه‌ترین کانسپت خود را یک «لابراتور چرخ‎‌دار» توصیف می‌کند. این پیکاپ مفهومی 4200 میلیمتر طول دارد و از نظر طراحی می‌توان شباهت‌هایی بین آن و مدل آمی (Ami) پیدا کرد. فرم خاص چراغ‌های جلو، شیشه جلوی عمودی، باز شدن درها خلاف جهت هم، قرارگیری چرخ‌ها در گوشه‌های اتاق و قسمت بار خیلی کوچک از ویژگی‌های اصلی سیتروئن اُلی در نمای بیرونی هستند. بطور کلی طراحی این کانسپت طوری است که بنظر می‌رسد هنگام حرکت با دنده عقب از ایرودینامیک بهتری برخوردار باشد! این شرکت تاکید دارد روی کاپوت جلو یک داکت مخصوص وجود دارد که ایرودینامیک را بهبود می‌بخشد.

بطور کلی باید گفت سیتروئن اُلی بجز مدل آمی، شباهتی به دیگر اعضای خانواده خود ندارد.

لوگوی جدید سیتروئن به رنگ قرمز است و درون یک بیضی بزرگ قرار دارد. رنگ قرمز خاص این لوگو که از آن با نام Infra-Red یاد می‌شود، در قسمت‌های دیگری مثل فریم شیشه جلو، بخش میانی رینگ‌ها، سپرها و کل کابین به چشم می‌خورد. چراغ‌های اصلی سیتروئن اُلی ساختاری مشابه با حرف C دارند و جریان هوا از فضای خالی موجود در قاب آنها می‌تواند به شبکه زیر کاپوت هدایت شود. چراغ‌های LED عقب نیز دارای ساختاری مشابه هستند.

طراحان سیتروئن سپر جلو و عقب کانسپت اُلی را گویی با دستور کپی پیست خلق کرده‌اند، چرا که دقیقا عین هم هستند. گلگیرهای این مفهومی فرانسوی حالتی برآمده دارند و مثل برخی از کراس‌اوورهای سیتروئن، درها به ضربه‌گیر مجهزند. عدم تقارن خط شانه جانبی و پایین‌تر بودن ارتفاع قاب شیشه عقب و همچنین امتداد ستون C تا چراغ‌ها از ویژگی‌های منحصر بفرد آلی در نمای جانبی به شمار می‌روند.

سیتروئن اُلی روی رینگ‌های فولادی-آلومینیومی حرکت می‌کند. این رینگ‌ها که گویی با همکاری سایپا ساخته شده‌اند (!)، درون تایرهای مفهومی Eagle GO از شرکت Goodyear قرار دارند. سازنده تاکید می‌کند این تایرها برای عمر بالا طراحی شده‌اند.

استفاده گسترده از مواد بازیافتی در سیتروئن اُلی

همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، در ساخت سیتروئن اُلی مهندسان به طور گسترده از مواد بازیافتی استفاده کرده‌اند. برای مثال سقف، کاپوت و کفی قسمت بار این کانسپت جنسی از کارتن و مقوای بازیافتی دارد.

کفی بار سیتروئن اُلی زیر یک شیشه دودی مخفی قرار دارد. در حالت استاندارد طول این بخش 679 میلیمتر است، اما با تا کردن درب عقب تاشو این رقم به 1050 میلیمتر می‌رسد. عرض و ارتفاع این بخش نیز به ترتیب 994 و 582 میلیمتر است.

کابینی سرتاسر قرمز

با آنکه سیتروئن اُلی یک پیکاپ است، اما کابین لوکس و با کیفیتی دارد. فضای داخلی این خودروی مفهومی چهار نفره سرتاسر قرمز است. پشتی صندلی‌ها از پلی اورتان ترموپلاستیک (TPU) و با کمک فناوری چاپ سه‌بعدی ساخته شده؛ جالب اینکه این صندلی‌ها با فریم‌های لوله‌ای به کف اتاق متصل هستند و ضربه‌گیر مخصوص ارتعاشات آنها را به حداقل می‌رساند. سیتروئن می‌گوید این صندلی‌ها و داشبورد از قطعات به مراتب کمتری در مقایسه با صندلی‌های رایج کنونی تولید شده‌اند.

صحبت از داشبورد شد؛ قسمت فوقانی این بخش از سیتروئن اُلی را یک المان استوانه‌ای شکل تشکیل می‌دهد. در طرفین این استوانه دو اسپیکر بلوتوث وجود دارد که جداشدنی هستند و راننده می‌تواند از آنها برای پخش موزیک هنگام کمپینگ استفاده کند.

خودروهای جدید دارای نمایشگرهای دیجیتال متعدد هستند. اما در سیتروئن اُلی خبری از نمایشگر دیجیتال بزرگ نیست و امکان مدیریت سیستم اینفوتینمنت از طریق تلفن همراه فراهم می‌شود. البته باید به این نکته اشاره کنیم که کانسپت اُلی یک نمایشگر کوچک برای نمایش برخی اطلاعات اساسی در زیر شیشه جلو دارد.

سیتروئن برای کنترل امکانات مختلف چند دکمه فیزیکی روی داشبورد دارد. یک جوی استیک نیز روی فرمان تعبیه شده که راننده را قادر می‌سازد تمامی تجهیزات را با آن کنترل کند. پورت‌های USB و یک محفظه از جنس الاستولان (نوعی TPU) از دیگر ویژگی‌های قابل ذکر هستند.

فلسفه آسایش پیشرفته

همانند تمامی مدل‌های اخیر کمپانی سیتروئن، اُلی نیز بر مبنای فلسفه «آسایش پیشرفته» توسعه پیدا کرده؛ به همین خاطر از نظر میزان کارایی در سطح بالایی قرار دارد. جنس کف ماژولی این پیکاپ مفهومی از فوم پلی اورتان ترموپلاستیک یک تکه (E-TPU) است و می‌توان آن را در صورت نیاز تعویض کرد. شاید بدانید از این ماده در ساخت کفش‌های مخصوص دویدن و زین دوچرخه استفاده می‌شود.

به منظور شستشو و نظافت راحت، کابین سیتروئن اُلی یک پوشش ضد آب دارد. ضمن اینکه در کف حفره‌های مخصوصی تعبیه شده که آب از آنها به بیرون هدایت می‌شود. پنل‌ درها هم بر مبنای افزایش کارایی طراحی شده و چند محفظه برای گذاشتن وسایل مختلف در هر یک از آنها وجود دارد.

مشخصات فنی سیتروئن اُلی

خودروهای الکتریکی به دلیل وزن بالای باتری، معمولا سنگین هستند. اما سیتروئن اُلی از این قاعده مستنی است و فقط 1000 کیلوگرم وزن دارد. انرژی باتری این پیکاپ برقی توسط پک باتری 40 کیلووات ساعتی تامین می‌شود. با اتکا به این باتری اُلی قادر است تا 400 کیلومتر مسافت را بدون نیاز به شارژ مجدد باتری طی کند. این پک از فناوری شارژ سریع پشتیبانی می‌کند و در عرض 23 دقیقه میزان شارژ آن از 20 به 80 درصد می‌رسد.

حتما خواهید پرسید چگونه امکان پیمایش 400 کیلومتر مسافت با پک باتری 40 کیلووات ساعتی وجود دارد؟ در پاسخ باید گفت میزان مصرف انرژی سیتروئن اُلی خیلی پایین است و با هر 10 کیلووات ساعت، 100 کیلومتر مسافت را طی می‌کند.

در رابطه با خروجی پیشرانه و شتاب اطلاعاتی در دست نیست، اما می‌دانیم که سیتروئن اُلی نمی‌تواند به سرعتی بیشتر از 68 مایل یا 110 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. فرانسوی‌ها به خاطر تمرکز بر راندمان و مصرف کم انرژی، حداکثر سرعت را در این رقم پایین محدود کرده‌اند.  

تکنولوژی‌های نوین

پیکاپ مفهومی سیتروئن از تکنولوژی V2G یا ارتباط خودرو با شبکه توزیع برق بهره می‌برد. این تکنولوژی به مالک اُلی اجازه می‌دهد در مواقع نیاز برق موجود در باتری را به شبکه توزیع بفروشد. این کانسپت به تکنولوژی V2L نیز مجهز است که با کمک آن می‌توان برق سایر لوازم الکترونیکی را تامین کرد.

نکته جالب اینکه سیتروئن برای افزایش عمر، اُلی را طوری طراحی کرده که امکان بازسازی آن وجود دارد. به عبارت دقیق‌تر، اگر یک دستگاه اُلی غیر قابل استفاده باشد، می‌توان از قطعات آن برای رفع ایرادات سایر خودروها، کمک گرفت.

سیتروئن اُلی با وجود تمام جذابیت‌ها، یک پروژه تحقیقاتی در زمینه طراحی است و وارد فاز تولید انبوه نخواهد شد. اما ایده‌ها، جزئیات و دستاوردهای این کانسپت در مدل‌های آتی برند سیتروئن نمود پیدا خواهند کرد. پیر لکرک مدیر طراحی سیتروئن معتقد است پیشنهاد کردن مواد یا طراحی‌های جالب بدون بهره‌برداری در محصولات آینده، فایده‌ای ندارد.

شایان ذکر است لوگوی جدید سیتروئن در اولین لوگوی کمپانی که در سال 1919 معرفی شد، ریشه دارد. در کنار لوگو، سیتروئن شعار خود را نیز به عبارت Nothing Moves Us Like Citroën عوض کرده است.

سیر تکامل لوگوی سیتروئن
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی