ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ب ام و M2 2023
اخبار خودرو

نسل جدید ب ام و M2 معرفی شد؛ سریع، قوی و زشت!

نسل جدید ب ام و M2 رسما رونمایی شد. این کوپه ریزجثه و کوچک به یک موتور شش سیلندر بسیار قدرتمند مجهز است تا علاوه‌بر خیابان، در پیست هم لبخند رضایت را بر لب مالک ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۳ مهر ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰

نسل جدید ب ام و M2 رسما رونمایی شد. این کوپه ریزجثه و کوچک به یک موتور شش سیلندر بسیار قدرتمند مجهز است تا علاوه‌بر خیابان، در پیست هم لبخند رضایت را بر لب مالک خود بنشاند. باواریایی‌ها تاکید می‌کنند این نسل از M2 کاملا راننده‌محور است و تنظیمات زیادی برای تجربه لذت ناب رانندگی در آن وجود دارد. اما آیا M2 جدید یک پکیج بی‌نقص است؟ با توجه به طراحی ظاهر جنجالی و تا حدی زشت بدنه و 200 کیلوگرم افزایش وزن در مقایسه با نسل قبلی، با کمی تردید می توان به این سوال پاسخ داد.

ب ام و M2 2023

طراحی ظاهری نه چندان جذاب

نسل جدید ب ام و سری 2 از همان بدو ورود به بازار با انتقادهای زیادی روبرو بوده است. به نظر می‌رسد این مساله در رابطه با M2 نیز تکرار خواهد شد، چرا که علی‌رغم تمام جذابیت‌های فنی، نمی‌توان M2 2023 را خودروی زیبایی توصیف کرد.

همانند دیگر خودروهای سری M، طراحان در دماغه ب ام و M2 بازنگری‌های گسترده‌ای انجام داده‌اند. به همین خاطر تفاوت این نسخه با سری 2 چشمگیر است. جلوپنجره عریض‌تر با زوایای تیز و ورودی‌های هوای مستطیلی و مربعی‌شکل از شاخص‌ترین تفاوت‌ها در نمای روبرو هستند.

ب ام و M2 2023

برخلاف نمای روبرو که یک ساختمان بتنی بی‌روح را در ذهن تداعی می‌کند، در نمای عقب شاهد چیدمان و ترکیب بهتری هستیم. در این بخش تضاد مناسب‌تری بین انواع خطوط تیز و حجم‌پردازی‌های بعضا اغراق‌آمیز وجود دارد. دیفیوزر حجیم، چهار خروجی اگزوز بزرگ، برآمدگی زیاد سپر در دو طرف و اسپویلر روی درب صندوق عقب از جمله ویژگی‌های ب ام و M2 در نمای عقب به شمار می‌رود.

ب ام و M2 2023

تمرکز بیشتر روی کارایی به جای جذابیت ظاهری

ب ام و به نوعی قبول دارد که M2 خودروی زیبایی نیست، چرا که روی کاربردی بودن طراحی آن خیلی تاکید می‌کند! این کمپانی می‌گوید ورودی‌های هوای سپر جلو طوری طراحی شده‌اند که به بهترین شکل ممکن موتور را تهویه می‌کنند. اسپویلر عقب نیز هر چند کوچک است، اما باعث تولید نیروی رو به پایین (downforce) روی محور عقب می‌شود.

ب ام و M2 2023

ب ام و M2 در مقایسه با سری 2 استاندارد عرض بیشتری دارد. در واقع گلگیرها به این خاطر متورم هستند که عرض بیشتر محورها را پوشش دهند. بد نیست بدانید این خودرو 1,887 میلیمتر عرض دارد که در مقایسه با سری 2 استاندارد 50 میلیمتر بیشتر است. طول آن نیز به 4,580 میلیمتر می‌رسد که در مقایسه با نسل پیشین 104 میلیمتر بیشتر است. این نسل از M2 ارتفاعی برابر با 1,402 میلیمتر دارد و روی باسکول وزن 1,730 کیلوگرم را نشان می‌دهد. البته این رقم مربوط به نسخه مجهز به گیربکس دستی است و نسخه اتوماتیک وزنی برابر با 1,754 دارد.

سقف فیبرکربنی، از آپشن‌های خاص M2
سقف فیبرکربنی، از آپشن‌های خاص ب ام و M2

نسل جدید ب ام و M2 روی رینگ‌های آلیاژی 19 اینچی در جلو و 20 اینچی در عقب حرکت می‌کند. تایرهای آن نیز در جلو و عقب به ترتیب ابعادی برابر با 275/35 ZR19 و 285/30 ZR20 دارند.

وفاداری ب ام و M2 به موتور 6 سیلندر

در شرایطی که بسیاری از خودروسازان به برقی‌سازی یا کاهش تعداد سیلندرها رو آورده‌اند، ب ام و تصمیم گرفته M2 2023 را کماکان با موتور 6 سیلندر معروف به S58 عرضه کند. این موتور حجمی برابر با 3 لیتر دارد و خبری از برقی‌سازی در آن نیست. به لطف پرخورانی، این موتور توانایی تولید 453 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور را دارد و محدوده قرمز آن از 7,200 دور در دقیقه شروع می‌شود. شایان ذکر است نسل قبلی M2 قدرتی برابر با 410 اسب بخار و گشتاوری برابر با 500 نیوتن متر داشت.

نمای جانبی M2

خبر خوش برای دوستداران ب ام و M2 اینکه نسل جدید نیز یک خودروی راننده‌محور است و نیروی موتور فقط به محور عقب منتقل می‌شود. در حالت استاندارد این کوپه قدرتمند با گیربکس شش سرعته دستی به فروش می‌رسد، ولی در صورت علاقه امکان سفارش گیربکس 8 سرعته خودکار برای آن وجود دارد.

گیربکس دستی M2

نسخه مجهز به گیربکس دستی از ب ام و M2 قادر است در عرض تنها 4.1 ثانیه سرعت خود را به 60 مایل یا 96 کیلومتر در ساعت برساند. این رقم برای نسخه مجهز به گیربکس 8 سرعته خودکار برابر با 3.9 ثانیه است. فارغ از نوع گیربکس، این خودرو می‌تواند به نهایت سرعت 155 مایل یا 250 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. با سفارش پکیج M Driver’s محدودیت سرعت برطرف می‌شود و راننده می‌تواند حداکثر سرعت 177 مایل یا 283 کیلومتر در ساعت را تجربه کند.

نمای عقب M2

امکان شخصی‌سازی بالا

ب ام و در نسل جدید M2 روی شخصی‌سازی تجربه رانندگی مانور ویژه‌ای می‌دهد. برای مثال گیربکس اتوماتیک سه حالت مختلف برای تعویض دنده دارد و میزان سفتی فرمان بین دو حالت Comfort و Sport قابل انتخاب است. سیستم تعلیق هم از نوع الکترومغناطیسی قابل تطبیق بوده و راننده می‌تواند حالت دلخواه را از بین حالت‌های موجود انتخاب کند.

تنظیمات M2

علاوه‌بر موارد فوق، باید گفت میزان سفتی و حس ترمز نیز در ب ام و M2 قابل شخصی‌سازی است. به عبارت دقیق‌تر، در تنظیمات مربوط به ترمز دو حالت وجود دارد که در یکی از آنها روی راحتی در استفاده‌های روزمره و در دیگری روی احساس مستقیم از ترمزها تمرکز شده است. حالت دوم برای رقم زدن حسی بهتر هنگام رانندگی در پیست کاربرد دارد.

سوپر کوپه‌ای برای خیابان و پیست

ب ام و M2 2023 هم در خیابان و هم در پیست راننده خود را به وجد می‌آورد. این کوپه قدرتمند آلمانی در حالت استاندارد از قابلیت M Drive Professional بهره می‌برد. این قابلیت در همکاری با قابلیت M Traction Control امکان انجام حرکت دریفت در سطوح مختلف را به ارمغان می‌آورد.

تنظیمات M2

باواریایی‌ها تاکید می‌کنند سیستم‌های خنک‌کاری و روغن‌کاری ب ام و M2 2023 فوق‌العاده کارآمد هستند. آنقدر کارآمده که هنگام رانندگی در پیست و تحت سنگین‌ترین فشارها هم وظایف خود را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند.

M2 در پیست

بهره‌مندی از سیستم iDrive 8 و صندلی‌های کربنی

ب ام و M2 با دو نوع صندلی M Sport و M Carbon قابل سفارش است. صندلی‌های M Sport چرمی هستند و بصورت برقی تنظیم می‌شوند. اما صندلی‌های M Carbon همانطور که می‌توان حدس زد، جنسی از فیبرکربن دارند و و بیشتر برای رانندگی در پیست مناسب هستند؛ ضمن اینکه وزن آنها در مقایسه با صندلی‌های M Sport به میزان 10.8 کیلوگرم کمتر است. البته باید به این نکته اشاره کنیم که صندلی‌های M Carbon نیز بصورت برقی قابل تنظیم بوده و به گرمکن مجهز هستند. فیبرکربن در قسمت‌های دیگری مثل فرمان، پدال‌های پشت فرمان و تزئینات نیز به چشم می‌خورد.

صندلی های M2

کوپه آتشین باواریایی‌ها به آخرین نسخه از سیستم عامل اختصاصی ب ام و یعنی iDrive 8 مجهز است. این سیستم از طریق نمایشگر 14.9 اینچی لمسی کنترل و مدیریت می‌شود. یک نمایشگر 12.3 اینچی هم این نمایشگر بزرگ را در پنل عریض پشت فرمان همراهی می‌کند. در لیست آپشن‌های این خودرو مواردی مثل هداپ دیسپلی M، شارژر بی‌سیم، eSIM 5G و گرم‌کن فرمان وجود دارد.

کابین M2

قیمت، زمان عرضه و رقبا

ب ام و M2 2023 بطور اختصاصی در کارخانه سن لوئیس پوتوسی واقع در مکزیک تولید و از آوریل 2023 راهی بازارهای بین‌المللی خواهد شد. برای خرید این کوپه سریع در آمریکا، باید 62,200 دلار کنار گذاشت. به این مبلغ 995 دلار دیگر بابت هزینه حمل و تحویل افزوده می‌شود.

گرافیک خاص نمایشگر پشت فرمان M2
گرافیک خاص نمایشگر پشت فرمان M2

با توجه به قیمت، نسل جدید ب ام و M2 رقیب مستقیم پورشه 718 کیمن محسوب می‌شود. نماینده پورشه با وجود موتور 2 لیتری و 150 اسب بخار کمتر، برچسب قیمتی 63,400 دلار را روی خود دارد. آئودی RS3 سدان، دیگر رقیب M2 به شمار می‌رود. این خودرو به یک موتور 2.5 لیتری 5 سیلندر با 401 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور مجهز است. نماینده ارباب حلقه‌ها شتاب بهتری دارد و صفر تا 96 کیلومتر آن 0.3 ثانیه بهتر از M2 است. برتری RS3 سدان وقتی بیشتر به چشم می‌آید که بدانیم حدود 3 هزار دلار قیمت کمتری دارد. به عبارت دقیق‌تر این سدان خوش‌استیل با پرداخت 60,095 دلار قابل خرید است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی