ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

دلیل قیمت چندبرابری خودروهای مونتاژی چینی در بازار ایران چیست؟

قیمت فروش خودر‌وهای خارجی مونتاژ داخل، ۲ تا ۳ برابر قیمت‌های واقعی است.

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۴ آبان ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۰

طی چند‌سال اخیر روند قیمت خودروهای مونتاژی (عموماً چینی)‌ سیر صعودی شتابناکی داشته است و حالا قیمت فروش خودر‌وهای مونتاژ داخل به ۲ الی ۳ برابر قیمت‌های واقعی در بازار جهانی رسیده است. طبیعی است که برای کنترل این قیمت‌ها باید سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اقدامات لازم را انجام دهد، اما تاکنون اقدامی عملی در این زمینه رخ نداده و بازار خودروی کشور طی سال‌های گذشته در خلأ خودروهای وارداتی، به یک بازار انحصاری برای تولیدکنندگان و مونتاژکاران تبدیل شده است. تا جایی که خودروهای مونتاژ عملاً با دلار ۶۰ الی ۷۰ هزار تومانی فروخته می‌شوند، دلیل این اختلاف عظیم را باید در تعرفه‌های گمرکی و هزینه‌های جانبی در کنار انحصاری‌بودن بازار خودرو کشورمان جستجو کرد.

سال ۹۷ بود که به دنبال تشدید تحریم‌ها، دولت به‌منظور صرفه‌جویی در منابع ارزی واردات برخی از محصولات از جمله خودرو را ممنوع اعلام کرد؛ پس از ممنوعیت واردات و انحصاری‌شدن بیش از پیش بازار خودرو، کم‌کم زمینه برای حضور بیشتر و پررنگ‌تر خودروهای مونتاژ‌شده توسط شرکت‌های خصوصی در بازار نیز فراهم شد.

این شرکت‌ها، با واردات قطعات منفصله از کشور چین، خودروها را در داخل ایران مونتاژ کرده و روانه بازار می‌کنند؛ این شیوه تولید خودرو در اغلب کشورها انجام می‌شود، اما نکته‌ای که در مورد مونتاژکاران ایرانی وجود دارد این است که متأسفانه محصولات مونتاژ‌شده با نرخ‌های نجومی به فروش می‌رسند؛ نرخ‌هایی که بعضاً ۲ تا ۴ برابر قیمت واقعی این خودروها در کشور مبدأ است.

هایما اس 7

این موضوع مورد تأیید معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت نیز رسید؛ منوچهر منطقی در یک گفتگوی تلویزیونی ضمن اشاره به اینکه در نبود خودروهای وارداتی، خودروهای مونتاژ‌شده بازار را در دست گرفته‌اند، گفته بود که این خودروها ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان بالاتر از قیمت واقعی به فروش می‌رسند.

در این رابطه «عبدالله توکلی لاهیجانی» مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: «سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بر‌اساس شکایتی که در مورد قیمت و وضعیت فروش اتفاق می‌افتاد، ورود می‌کند.»

وی افزود: «در واقع بر‌اساس پرونده‌هایی که برای خودروسازان بسته می‌شود، سازمان حمایت ورود و در صورت احراز تخلف، برخورد می‌کند. سازمان حمایت در چند مورد هم ورود و برخورد هم کرده است‌.»

آن‌طور که فعالان بازار خودرو می‌گویند، مونتاژکاران خودروهای خود را ۲ تا ۴ برابر بالاتر از قیمت جهانی و آن هم به‌صورت ۴ تا ۵ ماهه می‌فروشند؛ به‌عنوان مثال، اگرچه قیمت خودرو شاید ۱۵ هزار دلار باشد، اما در حقیقت ۳۰ هزار دلار فروخته می‌شود.

فونیکس تیگو ۸ پرو

در این راستا سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران می‌گوید: «شرکت‌های ایرانی قطعات منفصله را به‌صورت اعتباری و در تیراژ بالا خریداری می‌کنند، اما به‌جای اینکه نرخ دلار را نرخ روز در نظر بگیرند، ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان در نظر می‌گیرند و خودروهای مونتاژ‌شده را با قیمتی بسیار فراتر از قیمت خودرو در مبدأ می‌فروشند. در واقع بازار خودروی ایران در حال حاضر در انحصار خودروهای داخلی و مونتاژی است و به دلیل عرضه محدود، این خودروها با قیمت‌های دلبخواهی به فروش می‌رسند.»

بررسی قیمت‌های بازار نشان می‌دهد قیمت‌ها نسبت به یک ماه پیش با افزایش میانگین ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومانی مواجه شده‌اند.

نکته قابل توجه آنکه خودروهای هایما، دیگنیتی پرایم و فیدلیتی پرایم پس از عرضه در بورس در بازه زمانی تقریباً یک‌ماهه ۱۵۰ میلیون تومان در بازار گران شده‌اند.

تحویل زودهنگام نخستین سری لاماری ایما

براساس گفته‌های یکی از کارشناسان صنعت خودرو، با توجه به هزینه‌های بالای گمرکی و هزینه‌های سربار تحمیلی در پروسه واردات قطعات منفصله و مونتاژ، افزایش قیمتی در حدود ۱.۶۷ برابر برای خودروهای چینی متداول اتفاق می‌افتد، اما فاصله این رقم با ارقام ۲ و ۳ برابری که در‌نهایت مشتری پرداخت می‌کند، قاعدتاً چیزی نیست جز سود و سهم درآمدی شرکت مونتاژ‌کننده که گاهی به اندازه قیمت اصلی خودرو، از پروسه عرضه محصولات در ایران، سود کسب می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Sae77
    Sae77 | ۲۵ آبان ۱۴۰۱

    نیازی به این مقدار نوشتن نبود یه کلمه کافی هست
    "انحصار"
    حقوق گمرکی و این بحث ها هم بهونه هست. حقوق کارگر که کمتر از نصف کارگر چینی هست و قیمت انرژی برای صنعت رو در محاسبات نمیارند و فقط قیمت مونتاژ شده در چین به علاوه گمرکی رو حساب میکنند اون رو قیمت منصفانه در نظر میگیرند و بعد دو برابر همون قیمت میفروشن.

  • yoosef
    yoosef | ۲۴ آبان ۱۴۰۱

    فرض کنید تیگو ۸ مثل عربستان به قیمت ۵۵۰میلیون فروخته بشه اون وقت کسی پیدا میشه برای خودرویی مثل دنا ۵۰۰تومن بده؟

مطالب پیشنهادی