ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

معرفی ایرباس و بوئینگ
رپورتاژ آگهی

معرفی ایرباس و بوئینگ، دو شرکت هواپیماسازی برتر

بوئینگ و ایرباس دو شرکت هواپیماسازی مطرح دنیا و البته رقبای سرسخت یکدیگر هستند. این دو شرکت توانسته‌اند با به‌کارگیری خلاقیت و فناوری به دستاوردهای مهمی در صنعت پرواز برسند. سابقه تولید و فعالیت شرکت های ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۳۰ آبان ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

بوئینگ و ایرباس دو شرکت هواپیماسازی مطرح دنیا و البته رقبای سرسخت یکدیگر هستند. این دو شرکت توانسته‌اند با به‌کارگیری خلاقیت و فناوری به دستاوردهای مهمی در صنعت پرواز برسند. سابقه تولید و فعالیت شرکت های هواپیمایی ایرباس و بوئینگ به چه سالی می‌رسد؟ چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟ 

معرفی شرکت بوئینگ 

بوئینگ شرکتی فعال در حوزه صنایع هواوفضا است که از سال  ۱۹۱۶ میلادی از سوی بنیان‌گذاری به همین نام شروع به کار کرد. این شرکت آمریکایی محصولات متنوعی در حوزه‌های هواپیمای تجاری، دفاعی و مسافربری تولید می‌کند اما تمرکز اصلی‌اش معطوف به تولید هواپیماهای مسافربری است. 

بوئینگ به دستاوردهای متنوعی در حوزه تولید انواع هواپیما رسیده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، از حدود ۱۲هزار هواپیمای مسافربری و ترابری موجود در جهان، حدود ۸۵درصد متعلق به این شرکت هستند. با تهیه بلیط هواپیما از ایرلاین‌های داخلی هم می‌توانید با هواپیماهای بوئینگ پرواز کنید. 

معرفی شرکت ایرباس

شرکت ایرباس

ایرباس هم شرکتی چندملیتی است که از سال ۱۹۷۰ میلادی مشغول به فعالیت است و در نقاط مختلف دنیا از جمله آلمان، انگلستان و فرانسه دفاتری دارد. این شرکت سابقه کمتری نسبت به بوئینگ دارد اما با به‌کارگیری روندی خلاقانه در مسیر تولید، تلاش کرده تا بر رقیب پیروز یا دست‌کم با آن هم‌قدم شود. 

از جمله اقدامات مهم و طلایی ایرباس برای حضوری قدرتمند در بازار صنایع هوایی، استفاده از کامپوزیت‌ها در سازه هواپیما و دیجیتالی‌کردن سامانه پرواز بوده است. هواپیماهای معروف این شرکت در دسته‌بندی‌هایی معروفی از جمله خانواده E300، E320، E330 و E340 و E380 قرار دارند. در پروازهای خارجی و داخلی ایرانی هم برخی از ایرلاین‌ها از هواپیماهای ایرباس استفاده می‌کنند. 

تفاوت‌های فنی ایرباس و بوئینگ 

ایرباس نخستین شرکت هواپیماسازی بود که با ساده‌سازی سیستمی که خلبان با آن کار می‌کند، روند مدیریت پرواز را برای او راحت‌تر می‌کرد. دکمه‌های فشاری مختلفی که در هواپیماهای ایرباس برای کنترل سیستم‌های مختلف موجود هستند، بهینه‌سازی شده و خلبان را راحت‌تر در جریان عملیات قرار می‌دهند. تغییر ظاهر دکمه‌ها در هنگام شروع‌ عملیات تحت کنترل آنها به خلبان بابت آغاز هر فرایند اطمینان‌خاطر می‌دهند. 

چنین چیزی در کابین هواپیماهای بوئینگ وجود نداشته و ندارد. شاید از این نظر، رقیب چند گام جلوتر می‌ایستد. تنها تفاوت فنی هواپیماهای این دو شرکت به کابین ختم نمی‌شود. سیستم‌های نظارت مرکزی‌شان هم با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد. 

در هواپیماهای ایرباس، سیستم ECAM وجود دارد که سیستم‌های مختلف پرواز را زیر نظر دارد و اگر بخشی از کار بیفتد، به خلبان خبر می‌دهد. در بوئینگ سیستم EICAS وجود دارد که کارش خبردادن مشکلات موجود در موتور به تیم پرواز است و آنها را در جریان مشکلی قریب‌الوقوع در سیستم پرواز هم قرار می‌دهد. 

تفاوت اصلی این دو سیستم در آن است که در هواپیماهای ایرباس، مشکلات در قالب چک‌لیستی در اختیار تیم پرواز و خلبان قرار می‌گیرند. با رفع هر مشکل، گزینه مربوط به آن در فهرست پاک می‌شود و نشان می‌دهد که عیب و ایراد سیستم در آن بخش رفع شده است. 

در هواپیماهای بوئینگ چنین سیستمی وجود ندارد و فقط درباره مشکلات موجود اعلان‌هایی در اختیار تیم پرواز قرار می‌گیرد. مدل‌های مدرن‌تر و جدیدتر هواپیماهای این شرکت مجهز به چک‌لیست‌هایی مشابه ایرباس هستند اما همچنان برای فعال‌کردن آنها خبری از سیستم خودکار و دیجیتالی نیست و خلبان باید خودش اقدام به راه‌اندازی چنین فهرستی در سیستم نظارتی هواپیما کند. 

تفاوت ظاهری هواپیماهای ایرباس و بوئینگ

تفاوت ظاهری هواپیماهای ایرباس و بوئینگ

از نظر ظاهر، هواپیماهای ایرباس و بوئینگ تفاوت‌های محسوسی با یکدیگر دارند. برای مثال، هواپیماهای کلاسیک بوئینگ در بخش جلویی هواپیما دارای ساختار نوک‌تیزی هستند و پنجره خلبان هم حالت وی‌شکل (V) دارد. هواپیماهای کلاسیک ایرباس در بخش جلویی هواپیما ساختاری با خطوط منحنی‌تر دارند و پنجره نخست مربوط به خلبان هم حالتی معمولی دارد. 

البته این طراحی‌ها در تمام مدل‌های هریک از این برندها وجود ندارد. برخی از مدل‌های ایرباس دارای ساختار نوک‌تیزی در بخش جلویی هستند یا طراحی برخی از مدل‌های بوئینگ هم از آنچه گفته شد، پیروی نمی‌کند. 

در بخش انتهایی یا همان دُم هواپیما هم بوئینگ دارای خطوطی اریب است. در واقع بدنه و دم هواپیما با خطوطی اریب و کج طراحی شده‌اند و در یک راستا قرار نمی‌گیرند اما این موضوع برای هواپیماهای ایرباس صادق نیست. بدنه و دم هواپیماهای این برند تقریبا در یک راستا هستند. این دو هواپیما از نظر ظاهری آن‌چنان باهم متفاوت نیستند اما خطوط طراحی و ریزه‌کاری‌هایی در ساخت‌شان با یکدیگر متفاوت است. 

در آخر 

شاید این پرسش برایتان پیش بیاید که در میان هواپیماهای ایرباس و بوئینگ کدام‌یک برتر هستند؟ پاسخ دقیقی برای این پرسش وجود ندارد. این دو شرکت توانسته‌اند در طول سالیان پرشمار به فعالیت خود ادامه بدهند و هریک نقاط قوت مربوط به خود را دارند. شاید بهتر باشد که نام این دو برند را در یک سطح قرار بدهیم. 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • noisymind
    noisymind | ۳۰ آبان ۱۴۰۱

    " دکمه‌ها [ ایرباس] در هنگام شروع‌ عملیات تحت کنترل آنها به خلبان بابت آغاز هر فرایند اطمینان‌خاطر می‌دهند. چنین چیزی در کابین هواپیماهای بوئینگ وجود نداشته و ندارد" !! اینها کاملا نظر شخصی نویسنده هست و در عمل اگه هواپیماهای بویینگ این اطمینان خاطر رو نمیدادن! در امریکا و جهان کسی سوارشون نمیشد!!!

مطالب پیشنهادی