ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

لاماری ایما
خودرو

جهش قیمت خودرو در ناامیدی از واردات؛ بورس کالا هم جلوی افزایش قیمت را نگرفت!

در پی آزاد‌شدن فنر دلار، بازار خودرو هم آشفته شد و قیمت برخی خودروهای داخلی از مرز 500 میلیون تومان عبور کرد.

متین نصیری
نوشته شده توسط متین نصیری | ۱۵ آذر ۱۴۰۱ | ۱۷:۱۵

بازار خودرو در پاییز 1401 با فراز‌و‌نشیب‌های بسیاری همراه بوده است. رخدادهای سیاسی در کنار لبریز‌شدن مشکلات اقتصادی و البته ناامیدی از اثرگذار نبودن واردات خودرو، تلاطم عجیبی به این بازار همیشه آشفته داده و تقریباً تمامی خودروهای پر‌تیراژ در پی افزایش قیمت ارز، دچار افزایش قیمت شدند. این در حالی است که حتی عرضه در بورس کالا نیز نتوانسته از افزایش قیمت بازار جلوگیری کند و در مورد خودروهای کم‌تیراژ و پر‌رقابتی مانند لاماری لاما، علی‌رغم عرضه در بورس کالا، شاهد افزایش قیمت در بازار حتی بیش از قیمت دلار هستیم!

در ماه‌های اخیر به‌علت وضعیت مبهم برجام و رکورد‌زدن افزایش نقدینگی، قیمت دلار افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است و حتی در برهه‌ای به مرز 37 هزار تومان رسید. در پی آزاد‌شدن فنر دلار، بازار خودرو هم آشفته شد و قیمت برخی خودروهای داخلی از مرز 500 میلیون تومان عبور کرد. با بررسی تغییرات قیمت دلار و میانگین قیمت خودروهای بازار ایران می‌توان فهمید که این دو پارامتر مستقل از هم نیستند و فروشندگان خودرو در قیمت اعلامی خود نرخ ارز را به‌عنوان عامل اصلی مد‌نظر قرار می‌دهند.

با بررسی قیمت‌ها از تاریخ 23 شهریور تا 13 آذر متوجه می‌شویم که بهای ارز از 31 هزار و 370 تومان به حدود 36 هزار و 100 تومان رسیده است که تغییر 15 درصدی را نشان می‌دهد. در همین زمان میانگین تغییرات قیمت خودروهای سایپا و ایران خودرو هم در حدود 15 درصد بوده است؛ بنابراین با وجود ادعای مسئولان صنعت خودرو بر داخلی‌سازی و تأثیرپذیری پایین از نرخ ارز، می‌بینیم که بازار راه خودش را طی می‌کند و قیمت هر محصولی را با قیمت دلار می‌سنجد. این در حالی است که در بازه زمانی مذکور قیمت کارخانه‌ای محصولات این دو شرکت هیچ افزایشی نداشته و افزایش صرفاً از طریق واسطه‌گران و در بازار آزاد اتفاق افتاده است.

خودروهای نارنجی بیشترین درصد تغییر و خودروهای آبی پررنگ کمترین درصد تغییر را داشته‌اند

از خودروهای پرفروش می‌‌توان به پژو 207 پانوراما دنده‌ای اشاره کرد که در اواسط شهریور‌ماه با قیمتی نزدیک به 400 میلیون تومان معامله می‌شد و حالا بهای آن به 475 میلیون تومان رسیده است. این تغییر قیمت 17.57 درصد برآورد می‌شود. بهای پژو پارس LX در همین بازه زمانی از 370 به 440 میلیون تومان افزایش یافته که معادل رشد 18.91 درصدی است. همان‌طور که می‌بینید این اعداد به تغییرات نرخ دلار نزدیک هستند.

البته قیمت تمام خودروهای بازار به یک میزان رشد نکرده‌اند. برای مثال تارا اتومات که گزینه ای نسبتاً جدید در بازار محسوب می‌شود، در بازه زمانی سه‌ماهه فقط 9.4 درصد افزایش داشته است. در حالی که شاهین G به‌علت مشکلات عمده و عدم استقبال در بازار رشد 8.34 درصدی را ثبت کرده، ساینا S ظاهراً محبوبیت بیشتری دارد و قیمتش 12.26 درصد تغییر کرده است. البته متأسفانه یا خوشبختانه همه محصولات سایپا به این وضعیت دچار نیستند و به‌نظر می‌رسد که استقبال از کوییک R باعث شده تا این خودرو رشد 17.15 درصدی داشته باشد، چرا که این مدل در لیست ارزان‌ترین خودروهای بازار جای می‌گیرد و عملاً برای عده زیادی انتخابی هیجان‌انگیزتر و ارزان‌قیمت‌تر از کوییک آر وجود ندارد.

با 200 میلیون چه ماشینی بخرم

در‌واقع می‌توان از این اعداد نتیجه گرفت که هر چقدر یک خودرو در بازار مقبولیت بیشتری داشته باشد، به احتمال زیاد آهنگ رشد قیمت آن شباهت بیشتری به نرخ ارز خواهد داشت. به عبارت بهتر خودروهایی که در این دوره زمانی همراه با قیمت دلار گران شدند، برای سرمایه‌گذاری گزینه‌های بهتری هستند؛ چرا که ارزش خود را در مقایسه با نرخ دلار حفظ کرده‌اند.

آریزو 5 توربو

با نگاهی به خودروهای چینی درمی‌یابیم که محصولات مدیران خودرو در مقایسه با بهمن موتور افزایش کمتری داشته‌اند. برای نمونه آریزو 5 توربو فیس‌لیفت از 23 شهریور تا 13 آذر تنها 35 میلیون تومان گران شده و این عدد معادل 4.37 درصد افزایش قیمت است. بهای تیگو 7 پرو در بازار حدود 105 میلیون تومان یا 8.1 درصد بالا رفته و به یک میلیارد و 400 میلیون تومان رسیده است. بنابراین، احتمالاً در آینده‌ای نزدیک شاهد افزایش بهای کارخانه‌ای محصولات مدیران خودرو خواهیم بود؛ چرا که این خودرو از روند تغییرات بازار جا مانده است.

همانطور که در نمودار بالا مشخص است جدی تر شدن روند واردات خودرو به کشور عملا نتوانسته آتش زیر خاکستر بازار خودرو را آرام کند و همزمان با اوج گرفتن ماجرای واردات شاهد شکسته شدن سقف های قیمتی جدید در بازار ملتهب خودرو هستیم.

در طرف مقابل محصولات بهمن موتور به‌علت اختلاف قیمت شدید بازار با بهای کارخانه، همواره جزو اولین خودروهایی هستند که قیمتشان از نرخ ارز تأثیر می‌گیرد. دیگنیتی پرایم در اواسط شهریور‌ماه در حدود یک میلیارد و 240 میلیون تومان معامله می‌شد و حالا به بالای یک میلیارد و 420 میلیون رسیده است. همچنین فیدلیتی پرایم 7 نفره هم رشدی 200 میلیونی یا 16.67 درصدی را تجربه کرده که تقریباً دو برابر تغییرات قیمت تیگو 7 پرو در همین بازه زمانی است.

قیمت جک اس ۵

در گروه محصولات کرمان موتور هم وضعیت مشابهی با خودروهای مدیران وجود دارد و شاهد شیب افزایش قیمت کمتری نسبت به میانگین کل بازار هستیم. ثبت رشد 6.5 درصدی برای جک J4 و افزایش 4.8 درصدی برای جک S5 جدید در بازه زمانی سه‌ماهه، نشان می‌دهد که تقاضا برای این خودروها کمتر از رقبا بوده است.

فاجعه‌ای به نام بورس کالا

طراحان ایده عرضه خودرو در بورس کالا و برخی از مدیران وزارت صمت می‌گویند عرضه خودرو در بورس کالا باعث کاهش قیمت یا لااقل ثبات آن می‌شود، اما عرضه لاماری ایما و بررسی بهای آن در بازار نشان می‌دهد که این گزاره چندان درست نیست. در‌واقع از زمانی که این خودرو وارد بازار شده، قیمتش از یک میلیارد و 400 میلیون تومان به یک میلیارد و 630 میلیون تومان رسیده است. جالب است بدانید که در بازه زمانی 9 مهر تا 13 آذر که قیمت ارز تنها 9 درصد افزایش داشته، لاماری ایما رشد 21 درصدی را ثبت کرده. اما چرا در مقایسه با تغییرات نرخ دلار، قیمت لاماری بیشتر افزایش پیدا کرده است؟

لاماری ایما

از مهر امسال تا امروز لاماری ایما دو‌بار به تالار خودرو بورس کالا رفته که در مرتبه نخست با قیمت حدودی یک میلیارد و 200 میلیون تومان معامله شده است. با در نظر گرفتن مالیات و عوارض به‌همراه هزینه بیمه، هر خریدار مجموعاً یک میلیارد و 350 میلیون تومان پرداخت کرده. گرچه رقم پرداختی نسبت به نرخ بازار آزاد در آن زمان تا 100 میلیون تومان ارزان‌تر بوده است، اما عده‌ای از خریداران می‌خواستند با فروش خودرو سود خوبی دریافت ‌کنند. بنابراین خودرو را با عددی بالاتر از نرخ بازار در وب‌سایت‌های درج آگهی ثبت کردند و همین موضوع باعث شد که دیگر فروشندگان لاماری هم بهای آن را افزایش دهند. در حالی که قیمت کارخانه‌ای لاماری ایما همچنان یک میلیارد و 94 میلیون تومان است!

عرضه تارا و شاهین در مسکو

نتیجه تصمیم جمعی خریداران که احتمالاً بدون هماهنگی بوده است، در دور دوم عرضه لاماری در بورس کالا شکل واضحی به خود گرفت. خریداران لاماری ایما در بورس، حدود 150 میلیون تومان نسبت به عرضه قبلی پیشنهاد بالاتری ثبت کردند. بنابراین این خودرو برای هر خریدار حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان تمام می‌شود و وقتی به بازار برسد، بهای لاماری را از رقم فعلی آن در بازار بالاتر می‌برد؛ اتفاقی که تا امروز تکرار شده است.

پژو 207

البته این مورد تنها شامل لاماری ایما نمی‌شود و با توجه به افزایش 28 الی 55 درصدی قیمت پایه محصولات ایران خودرو در بورس کالا می‌توان حدس زد که رکوردهای قیمتی جدیدی برای تارا و پژو ۲۰۷ در بازار ثبت خواهد شد.

بنابراین با توجه به وضعیت دلار و ادامه روند بورس کالا، نمی‌توان آینده روشنی برای بازار خودرو متصور بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی