ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تعویض دنده
اخبار خودرو

لذت مصنوعی رانندگی؛ راهکار هیوندای برای شبیه‌سازی تعویض دنده در خودروهای برقی

احساس تعویض دنده یکی از بهترین حس‌هایی است که هر راننده در طول دوره رانندگی خود می‌تواند تجربه کند. با این حال به‌نظر می‌رسد که...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۳۰ آذر ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۰

احساس تعویض دنده یکی از بهترین حس‌هایی است که هر راننده در طول دوره رانندگی خود می‌تواند تجربه کند. با‌این‌حال به‌نظر می‌رسد که در آینده‌ای نه‌چندان دور، این احساس از یادها و خاطره‌ها فراموش خواهد شد. موتورهای برقی برخلاف موتورهای درون‌سوز، نیازی به دنده ندارند و همین مسئله باعث شده است تا علاقه‌مندان به رانندگی در مورد آن ابراز نگرانی کنند. تاکنون برخی خودروسازان از جمله تویوتا، سعی کرده‌اند تا حالت مصنوعی تعویض دنده را در خودروهای برقی ایجاد کنند. خودروساز کره‌ای، یعنی هیوندای نیز متعهد شده است تا احساس تعییر دنده را در خودروهای برقی بگنجاند. از‌این‌رو هیوندای Ioniq 5 N به‌عنوان یک خودروی اسپرت برقی، شامل تغییر دنده خواهد بود.

یکی از بزرگ‌ترین مزایای خودروهای برقی، شتاب خطی است. موتورهای برقی می‌توانند با یک روند ثابت به افزایش سرعت خودرو ادامه دهند و بنابراین نیازی برای تطبیق سرعت موتور با سرعت چرخش چرخ‌ها ندارند؛ در‌نتیجه آن‌ها می‌توانند با یک دنده به‌صورت بی‌امان شتاب‌گیری کنند.

این نقطه قوت از دید خودرودوستان یک نقطه ضعف قلمداد شده است؛ چرا که آن‌ها اعتقاد دارند خودروهای برقی فاقد روح رانندگی یا احساس تعویض دنده هستند. این گروه از مشتریان اعتقاد دارند که به‌دلیل نبود احساس تعویض دنده در خودروهای برقی، لطمه بزرگی به تجربه رانندگی آن‌ها وارد شده است. در‌نتیجه خودروسازان دست‌به‌کار شدند تا این نقص را برطرف کنند. البته هیچ‌گاه گیربکس‌های امروزی به خودروهای برقی بازنخواهند گشت، بلکه یک شبیه‌سازی ساده از احساس تعویض دنده در این خودروها به‌کار گرفته خواهد شد.

راهکار مشابه هیوندای و لکسوس برای ایجاد احساس تعویض دنده

هیوندای برای شبیه‌سازی احساس تعویض دنده، مسیری شبیه به لکسوس را طی می‌کند. در این فرایند، یک نرم‌افزار شبیه‌سازی احساس تغییر دنده مصنوعی را ایجاد می‌کند و با مشاهده بازخورد راننده، این احساس را به‌مرور بهبود می‌بخشد. «آلبرت بیرمن»، مشاور فنی هیوندای تأیید کرده است که گیربکس مخصوص خودروهای برقی این شرکت یعنی «N E-Shift»، عملکرد مشابه یک گیربکس دوکلاچه را در هیوندای i30 N ارائه می‌دهد. در‌نتیجه راننده با همان لرزش و ارتعاشات گیربکس‌های دو‌کلاچه معمول در خودروی برقی هیوندای مواجه خواهد بود.

این ویژگی هنوز در‌حال توسعه است و تیم تحقیقاتی هیوندای در‌حال مطالعه روی افزایش صداهای قابل انتخاب برای گیربکس مصنوعی خود هستند. همچنین شیفترهای تعویض دنده برای ایجاد احساس مطلوب در خودروهای هیوندای حضور خواهند داشت. با‌این‌حال شیفترها در ترافیک شهری و سرعت‌های پایین غیرفعال می‌شوند؛ چرا که استفاده از آن‌ها در این شرایط امکان‌پذیر نخواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی