ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودروهای برقی تویوتا
خودرو

توسعه خودروهای برقی تویوتا به تعویق افتاد؛ قمار سنگین بزرگ‌ترین خودروساز جهان

خبرگزاری‌های ژاپنی از به تعویق افتادن برنامه توسعه خودروهای برقی تویوتا خبر می‌دهند. بر این اساس خودروساز ژاپنی تصمیم دارد تا در استراتژی‌های خود برای حضور در بازار خودروهای برقی تجدیدنظر کند. هدف از این ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۳ دی ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

خبرگزاری‌های ژاپنی از به تعویق افتادن برنامه توسعه خودروهای برقی تویوتا خبر می‌دهند. بر این اساس خودروساز ژاپنی تصمیم دارد تا در استراتژی‌های خود برای حضور در بازار خودروهای برقی تجدیدنظر کند. هدف از این تعویق و تغییر استراتژی، پایش بازار و فعالیت دیگر خودروسازان در این حوزه است. این درحالیست که رقبای تویوتا مانند فولکس واگن با سرعتی باورنکردنی در بازار خودروهای برقی پیش می‌روند و هیچ بعید نیست که تعلل شرکت ژاپنی به از‌دست‌رفتن جایگاه این شرکت به‌عنوان غول صنعت خودروسازی منجر شود.

تویوتا برای سال‌ها با مدل محبوب خود یعنی تویوتا پریوس، در بازار خودروهای هیبریدی پیشتاز بوده است. با‌این‌حال توسعه خودروهای الکتریکی تویوتا بسیار کند پیش رفتذو مدل‌های تمام‌الکتریکی تویوتا بسیار دیر وارد بازار شدند. در تمام این مدت خودروسازان دیگر به سرعت سبد محصولات خود را با انواع خودروهای الکتریکی پر کردند. اکنون نیز خودروهای برقی این شرکت همچون تویوتا bZ4X از فروش گسترده‌ای در بازار جهانی برخوردار نیستند.

به گزارش بلومبرگ، تسلا در سه‌ماهه سوم سال 2022 میلادی هشت برابر بیشتر از تویوتا به‌ازای فروش هر وسیله نقلیه برقی سود کسب کرده است. خودروهای الکتریکی تویوتا نسبت به مدل‌های مشابه تسلا کارآمدتر و قدرتمندتر هستند، اما به‌دلیل هزینه‌بر بودن تولید، سود کمتری عاید شرکت ژاپنی می‌شود. این اتفاق در‌حالی رخ می‌دهد که تسلا به‌دلیل ساده‌سازی فرایند تولید خودروهای برقی، سود بسیار زیادی از فروش هر دستگاه خودرو کسب می‌کند.

به‌همین‌دلیل فرایند توسعه خودروهای برقی تویوتا به تعویق افتاده است تا شرکت ژاپنی راهکار بهتری برای تأمین مواد اولیه پیدا کند. این شرکت با تأمین‌کنندگان قطعات خودروهای الکتریکی در تماس است تا بتواند از آن‌ها برای کاهش هزینه‌های تولید یاری بخواهد. بسیاری از خودروسازان با‌سابقه جهانی همچون جنرال موتورز، موفق شده‌اند تا فرایند تولید خودروهای برقی را مقرون‌به‌صرفه پیش ببرند.

خودروهای برقی تویوتا سودآور نیستند!

نخستین برنامه توسعه خودروهای برقی تویوتا، ایجاد پلتفرم e-TNGA براساس نسخه درون‌سوز آن بود. بر این اساس خودروهای برقی و بنزینی براساس یک پلتفرم مشابه توسعه پیدا می‌کردند. این برنامه در وضعیتی طرح‌ریزی شده بود که مدیران تویوتا اعتقاد داشتند خودروهای برقی سهم اندکی از بازار خودروهای جهان را به خود اختصاص خواهند داد. اتومبیل‌هایی همچون تویوتا bZ4X و لکسوس RZ 450e بر‌اساس این برنامه توسعه یافتند. با‌این‌حال سرعت بالای فروش خودروهای برقی، ناکارآمدی برنامه تویوتا را آشکار ساخت.

برنامه جدید توسعه خودروهای برقی تویوتا شامل یک سیستم مدیریت حرارت جدید برای باطری‌ها، پیشرانه الکتریکی قوی‌تر و همچنین یک تبدیل‌کننده مبتنی بر سیلیکون کاربید است. این تبدیل‌کننده می‌تواند زمان شارژ باتری‌ها را کاهش داده و خودروهایی کارآمدتر از گذشته در اختیار مشتریان قرار دهد. این استراتژی توسط یکی از مدیران کهنه‌کار تویوتا به نام «شیگکی تراشی» توسعه یافته است. براساس استراتژی جدید توسعه خودروهای الکتریکی تویوتا، این شرکت با بی وای دی چین همکاری می‌کند تا سدان تویوتا bZ3 در این کشور به تولید برسد. نسخه کراس‌اوور این مدل، یعنی bZ3X نیز براساس استراتژی جدید تویوتا به تولید خواهد رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی