ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

هشدار نصر: با فیلتر گوگل پلی و ابزارهای توسعه، شاهد مرگ بازی‌سازی در کشور خواهیم بود

گزارش کمیسیون بازی نصر از تبعات منفی فیلتر گوگل پلی برای وزیر ارتباطات ارسال شده است.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۷ دی ۱۴۰۱ | ۱۸:۱۵

کمیسیون بازی و سرگرمی سازمان نصر با انتقاد از فیلتر گوگل پلی، ابزارهای توسعه بازی و اختلال‌های اینترنت، هشدار داد ادامه این روند می‌تواند به مرگ بازی‌سازی در ایران و مهاجرت نیروهای فعال در این حوزه منجر شود.

بیش از صد روز از فیلتر اپ‌های کاربردی همچون واتس‌اپ، اینستاگرام و گوگل پلی می‌گذرد. در همین راستا کمیسیون بازی و سرگرمی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گزارشی از پیامد فیلتر گوگل پلی و ابزارهای توسعه بازی منتشر و آن را برای وزیر ارتباطات ارسال کرده است.

در این گزارش با استناد به آماری که از بازی‌سازان عضو کمیسیون بازی‌سازی گرفته شده، آمده است که مجموع اقدامات و تصمیمات غیرکارشناسی اخیر در فیلتر گوگل پلی و محدودیت در دسترسی به سرویس‌های توسعه بازی‌ها، باعث شده که درآمد بازی‌سازان به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کند و امکان توسعه بازی‌ها بسیار سخت و دشوار شود. در ادامه نیز درباره افزایش مهاجرت فعالان این حوزه هشدار داده شده است.

رئیس نصر کشور که امضای او بر پای نامه به زارع‌پور دیده می‌شود، اعلام آمادگی کرده است تا جهت ارائه توضیحات فنی لازم، جلسه مشترکی با وزیر یا نمایندگانش داشته باشد.

نصر فیلتر گوگل پلی

فیلترینگ و تأثیر بر پتانسیل درآمدزایی و رشد

کمیسیون بازی نصر با تأکید بر درآمدزایی قابل‌توجه از صنعت بازی در دنیا، از فیلترینگ و محدودیت‌ها انتقاد کرده است:

«متأسفانه صنعت بازی در ایران نه‌تنها به‌درستی مورد‌توجه قرار نگرفته و از پتانسیل‌های اشتغال‌زایی آن بهره کافی برده نشده، بلکه با ایجاد موانع بسیار و تصمیمات غیرتخصصی در زیرساخت اینترنت کشور، ضربات جدی و عمیقی بر پیکر این صنعت و فعالان آن هم وارد شده است.»

این کمیسیون اعتقاد دارد گوگل پلی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های عرضه بازی و اپلیکیشن موبایل، یک بازار با پتانسیل‌های درآمدی و فنی بسیار بالاست که به بازی‌سازان ایرانی امکان رشد کسب‌و‌کار، اتصال به بازارهای جهانی و ارزآوری می‌دهد: «با وجود تحریم‌های شدید و ظالمانه گوگل علیه ایرانیان، فعالین این صنعت به هر شکل توانسته‌اند با دور‌زدن تحریم‌ها از این بازار استفاده کنند، اما حالا پشت درهای فیلترینگ این پلتفرم قرار گرفته‌اند.»

در این گزارش تأکید شده که مسدودسازی گوگل پلی، منجر به قطع دسترسی بازی‌سازان به این بازار بسیار بزرگ و ازدست‌دادن سهم چشمگیری از پتانسیل درآمدزایی و رشد آن‌ها شده است:

«گوگل پلی نه‌تنها به‌دلیل تعداد کاربر بالا مورد‌توجه بازی‌سازان ایرانی و جهان است، بلکه ارائه خدمات و ابزارهای بسیار حرفه‌ای، دقیق و جامع آن یکی از دلایل تأکید ما بر رفع محدودیت آن است. ابزارها و خدمات گوگل پلی امکان شناخت بهتر مخاطب، بهینه‌سازی محصول، کاهش هزینه تبلیغات و آنالیز و بررسی دقیق‌تر مخاطبان را در اختیار ما قرار می‌دهد که مشابه آن را در مارکت‌های داخلی از جمله کافه بازار و مایکت نمی‌توان یافت. یکی از کارکردهای دیگر گوگل پلی معرفی بازی‌های ساخت ایران به ناشران جهانی و ایجاد فرصت‌های تجاری نشر بین‌المللی آن‌هاست. با این اقدام عملاً راه ارتباطی بین صنعت بازی‌سازی ایران با جهان قطع شده و بالطبع پتانسیل بالای ارز‌آوری در این صنعت از بین رفته است.»

تأکید بر موج مهاجرت با فیلتر گوگل پلی

کمیسیون بازی و سرگرمی نصر با اشاره به اینکه طی دهه اخیر به‌واسطه توسعه بازی‌های ویدئویی در ایران، هزاران شغل در حوزه برنامه‌نویس، گیم دیزاینر، طراح دو‌بعدی و سه‌بعدی، انیماتور، دیجیتال مارکتر، تستر، استریمر، محتواساز و… به‌وجود آمده‌اند، تأکید کرد با بسته‌شدن گوگل پلی و ابزارهای توسعه، عملاً شرکت‌های بازی‌ساز برای ادامه فعالیت اقدام به مهاجرت کرده و نیروهای یاد‌شده نیز یا بیکار می‌شوند یا آن‌ها نیز مهاجرت می‌کنند.

تبعات منفی فیلتر گوگل پلی

در ادامه این گزارش به محدودیت‌های ایجاد‌شده برای دسترسی به ابزارهای توسعه‌ای اشاره شده است:

«محدودیت دسترسی و اتصال به سرویس‌های خارج از ایران باعث شده است که بسیاری از ابزارهای مهم و حیاتی در بازی‌سازی از دسترس خارج شوند. این سرویس‌ها عموماً ایرانیان را تحریم کرده و قبل از این محدودیت‌ها به‌سختی این تحریم‌ها را پشت سر می‌گذاشتیم. توسعه فنی بازی با استفاده از سرویس‌های گیم آنالیتیکس، یونیتی، گوگل دولوپر، فایربیس و... برای دانلود ابزارها، پکیج‌ها، گرفتن خروجی از بازی، پیاده‌سازی پلاگین‌ها و ابزارهای تحلیل و آنالیز بسیار سخت و نزدیک به غیرممکن شده است. تیم‌های فنی روزهای زیادی زمان خود را به رد‌شدن از محدودیت‌های داخلی اختصاص داده و درگیر مسائلی غیر‌فنی می‌شوند. همچنین یکی از راه‌های درآمدزایی این صنعت، یعنی نمایش تبلیغات دچار چالش‌های بسیار جدی شده است؛ چرا که تبلیغات سرویس‌های خارجی حالا با این محدودیت‌ها دیگر به‌راحتی بارگذاری نمی‌شود و در‌نتیجه درآمد ارزی بسیاری از بین رفته است.»

اختلال و کندی اینترنت یکی دیگر از مشکلاتی است که کمیسیون بازی نصر به آن اشاره کرده است و اعتقاد دارد این امر موجب تجربه کاربری بد برای بازیکنان شده است: «درحال‌حاضر بازی‌های آنلاین ایرانی با چالشی بسیار سخت روبه‌رو هستند و اختلالات اینترنت منجر به کاهش حجم مخاطبین، میزان رضایت آن‌ها و کاهش درآمد شده است. همین‌طور این موضوع ریسک توسعه بازی‌های آنلاین ایرانی را بیشتر کرده و در بلند‌مدت باعث کم‌شدن سهم بازی‌های بومی در سبد تفریحات و سرگرمی خانواده‌ها خواهیم بود.»

در پایان نیز از افزایش هزینه بازاریابی و جذب کاربر سخن به میان آمده است. آن‌طور که در این گزارش آمده، فیلتر گوگل پلی باعث اختلال در استفاده از ظرفیت نمایش تبلیغات در پلتفرم‌هایی خارجی مثل گوگل ادز، وانکل، یونیتی ادز و… شده است: «کاربرانی که از استورهای داخلی جذب می‌شوند، دارای کیفیت مناسب نبوده و این موضوع باعث ضرر‌ده‌بودن کمپین‌ها برای بازی‌سازان و شرکت‌های دیجیتال مارکتر است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • ابراهیم
    ابراهیم | ۱۸ دی ۱۴۰۱

    اصلا‌مگه‌براشون مهم هم هست؟!

  • امیر
    امیر | ۱۸ دی ۱۴۰۱

    آقا اصلا من متوجه نمیشم که چرا گوگل پلی رو فیلتر کردن؟!؟!
    اصلا این شلوغی ها و اعتراضات چه ربطی به گوگل پلی داره؟!
    اگه میخان مردم فیلترشکن دانلود نکنن که کلا فیلترشکنهای رایگان الان کار نمیکنن. پس فیلتر بودن گوگل پلی عملا بی فایده هست...

    • ALIRJ1383
      ALIRJ1383 | ۲۱ دی ۱۴۰۱

      از موقعی که چنتا برنامه ایرانی رو برداشتن از گوگل پلی، و google play protect هم اخطار دزدیدن اطلاعات رو واسه برنامه روبیکا نشون میده، کلا استور فیلتر شده، پس حدس شخصی من اینه که این اتفاقات ارتباط مستقیم با این فیلترینگ دارن

مطالب پیشنهادی