ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کادیلا پارس خوردو
خودرو

کادیلا معرفی شد؛ نسخه ایرانی تندر ۹۰ با موتور پژو

سایپا پس از مدت‌ها سرانجام نسخه ایرانی و فیس‌لیفت رنو تندر ۹۰ را با موتور پژو معرفی کرد.

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۰

وزیر صمت با حضور در سایت جدید مگاموتور سایپا و ضمن بازدید از خط تولید موتور ME16، از کادیلا یا همان نسخه ایرانی تندر ۹۰ رونمایی کرد. کادیلا روی پلتفرم L90 سوار بوده و پیشرانه آن بر‌اساس موتور K4M ساخته شده که همان موتور به‌کاررفته در خودروهای تندر ۹۰، رنو ساندرو و ساندرو استپ وی است. کابین کادیلا از خودرو ساندرو الهام گرفته و شباهت بسیاری به آن دارد.

پروژه P90 هم‌اکنون در قالب کادیلا رونمایی شده که نسخه ایرانیزه‌شده محصولات رنو فوق به‌حساب می‌آید. این خودرو محصولی از شرکت پارس‌خودرو است؛ هرچند هنوز به تولید انبوه نرسیده و قطعه‌سازان درحال تولید قطعات آن هستند.

به گفته مدیرعامل سایپا، پس از عرضه نسخه نهایی، کادیلا در نسخه اتوماتیک با گیربکس DAE نیز ساخته می‌شود.

تندر ۹۰ ایرانی با پلتفرم رنو ساندرو و موتور پژو در راه بازار روسیه [به‌روزرسانی] - دی ۱۴۰۱

پس از سال‌ها پروسه تحقیق و توسعه، ظاهراً سایپا یا به عبارت دقیق‌تر پارس خودرو تصمیم گرفته است تا نسخه داخلی تندر 90 را با هدف عرضه در بازار روسیه به میدان بفرستد. آن‌طور که مدیر‌عامل سایپا می‌گوید: «خط تولید P90 سایپا در بهمن‌ماه سال جاری (۱۴۰۱) شروع به‌کار می‌کند. این خودرو براساس پلتفرم ساندرو ساخته شده است و به همین خاطر به آن رنو ساندرو ایرانی گفته می‌شود. ازجمله مهم‌ترین مشخصات فنی رنو ساندرو ایرانی می‌توان به موتور ME16 اشاره کرد که یکی از جدیدترین پیشرانه‌های مگاموتور به‌حساب می‌آید.» این موتور درواقع نمونه تولید داخل از همان پیشرانه ارتقا‌یافته TU5 یا EC5 پژو است که هم‌اکنون در تارا نیز استفاده می‌شود.

تندر 90 ایرانی سایپا پی 90

براساس گزارش‌های به‌دست‌آمده، سایپا برنامه تولید ۵۴۰ هزار دستگاه P90 را در دستور کار قرار داده است. پیشرانه ME16 به‌کاررفته در رنو ساندروی ایرانیزه‌شده، همان موتور TU5 پلاس موجود در خودروهای تارا و پژو ۲۰۷ ایران‌خودرو است و درواقع این موتور حاصل همکاری سایپا با رقیب اصلی خود محسوب می‌شود. تغییرات و اصلاحات متعددی روی TU5 پلاس اعمال شده است تا حاصل کار به نام ME16 شباهت بیشتری به نسخه اصلی فرانسوی داشته باشد.

تندر 90 ایرانی سایپا پی 90

با اینکه موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه ME16 در اصل برای بازار روسیه ساخته شده است، اما احتمال می‌رود سایپا در محصولات آینده مبتنی بر پلتفرم SP نیز از این پیشرانه استفاده کند. از دیگر مشخصات فنی رنو ساندرو ایرانی می‌توان به گیربکس 5F18PE اشاره کرد که قدرت ۱۰۸ الی ۱۱۰ اسب‌بخاری موتور را به چرخ‌های جلو وارد می‌کند. سدان جدید و جذاب P90 از استانداردهای ۸۵گانه پیروی می‌کند و می‌تواند به یکی از خودروهای باکیفیت در بازار ایران تبدیل شود.

تندر 90 ایرانی سایپا پی 90

بد نیست بدانید که سایپا نخستین‌بار خودروی P90 را بدون بدنه در نمایشگاه رونمایی کرد. در آن زمان شایعه شده بود که P90 همان تندر ۹۰ معروف است که قطعات آن در داخل کشور ساخته می‌شود. ولی پس از رونمایی از ظاهر، مشخص شد که پی ۹۰ سایپا درواقع فیس‌لیفت خودروی رنو ساندرو به‌حساب می‌آید و هیچ شباهتی به ال ۹۰ محبوب ندارد.

تندر 90 ایرانی سایپا پی 90

البته عرضه P90 به معنی ناامیدی از تولید تندر ۹۰ نیست. این شرکت کماکان قصد دارد تا با همکاری شریک روسی خود، فناوری ساخت L90 را وارد کشور کرده و نسخه ایرانیزه‌شده آن را برای بازار داخلی و همین‌طور بازار روسیه تولید کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • کاوشگر فضایی
    کاوشگر فضایی | ۲۸ فروردین ۱۴۰۲

    بازم یه اشغال دیگه ...

  • حسین طاهری
    حسین طاهری | ۲۸ فروردین ۱۴۰۲

    خبر به قدری داغ بود که دستم سوخت 😅

مطالب پیشنهادی