ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

به‌روز‌رسانی خودروهای قدیمی؛ راهکار پژو برای کمک به حفظ محیط‌زیست

پژو در جریان همایش E-Lion از استراتژی جدید خود رو رونمایی کرد که شامل بازسازی و بازیافت اجزای اصلی خودروهای برقی می‌شود.

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

پژو در جریان همایش E-Lion از استراتژی جدید خود برای سال‌های پیش رو رونمایی کرد. این استراتژی شامل برنامه‌های جالبی می‌شود که بازسازی و بازیافت اجزای اصلی خودروهای برقی یکی از آن‌هاست. از طریق این برنامه پژو می‌خواهد، چرخه عمر مدل‌های الکتریکی را افزایش دهد؛ امری که درنهایت به سود محیط‌زیست تمام می‌شود.

پژو می‌گوید درصورت پیاده‌سازی این برنامه، عمر یک خودروی برقی به 20 الی 25 سال افزایش خواهد یافت. بد نیست بدانید درحال‌حاضر میانگین عمر خودروهای درون‌سوز چیزی در حدود 15 سال است. برای دستیابی به این هدف، مهندسان پژو راهکارهایی برای ارتقای خودروهای برقی پس از چند سال کارکرد پیشنهاد می‌کنند.

پژو

ارتقای کابین، یکی از راهکارهای پژو

خودروساز فرانسوی معتقد است در آینده می‌توان کابین خودروها را بازسازی کرد؛ مثل ایده‌ای که با کانسپت اینسپشن به نمایش گذاشت. در ایده پیشنهادی پژو، هنگام فروش خودروها در بازار دست‌دوم، کابین آن‌ها بازسازی می‌شود. با این کار میل مشتریان به خرید مدل‌های کارکرده افزایش می‌یابد و آن‌ها حسی مشابه با خرید خودروی صفر کیلومتر پیدا می‌کنند.

از دید پژو نوسازی غربیلک فرمان، روکش صندلی‌ها و قطعات تزئینی و همچنین همگام‌سازی سبک طراحی داخلی با ترندهای پرطرفدار روز، می‌تواند خودروهای کارکرده را جوان‌تر و جذاب‌تر کند. در کنار این، استفاده گسترده از مواد و قطعات بازیافتی، از نظر مباحث محیط‌زیستی نیز وضعیت خودروها را بهبود خواهد بخشید.

کانسپت پژو

آپدیت نرم‌افزاری، راهکار بعدی

برای جذابیت بیشتر، پژو ارائه آپدیت‌های نرم‌افزاری و ارتقای سیستم اینفوتینمنت خودروها را نیز پیشنهاد می‌دهد. این کمپانی باور دارد با به‌روزآوری قابلیت‌های ارتباطی، سرگرمی و ایمنی، خودروهای دست‌دوم پتانسیل بالاتری در جذب مشتریان خواهند داشت. خودروساز باسابقه فرانسوی این کار را به آپدیت‌های سالانه iOS که شامل گوشی‌های قدیمی‌تر نیز می‌شود، تشبیه می‌کند.

«ماتیاس هوسان»، مدیر طراحی پژو ،درباره ایده این کمپانی می‌گوید:

«فکر کنید هیچ خودروی دست‌دومی وجود نداشته باشد. درعوض خودروها را با امکان شخصی‌سازی، به‌روزآوری و ارتقا تصور کنید؛ یک محصول همیشه به‌روز که ارزش خود را در گذر زمان حفظ می‌کند.»

ایده پژو برای بازسازی و نوسازی خودروها به‌جای ساخت مدل‌های جدید، چندان جدید نیست و چند خودروساز دیگر آن را دنبال می‌کنند. امروزه تکنولوژی با سرعت خیلی بالایی پیشرفت می‌کند و رقابت شدید عمر هر نسل از خودروها را به 8 الی 10 سال کاهش داده است. ارائه نسخه فیس‌لیفت پس از 4 یا 5 سال هم یکی از راهکارهایی است که اکثر خودروسازان برای حفظ محصولات خود در چرخه رقابت انجام می‌دهند.

پژو اینسپشن

چنین بازه‌های زمانی با آنکه نسبت به قبل کوتاه‌تر شده‌اند، اما در مقایسه با سرعت تحولات موجود، طولانی احساس می‌شوند. با اتکا به آپدیت‌های نرم‌افزاری، خودروسازان می‌توانند بخشی از این نقص را جبران کرده و قابلیت‌های جدید را به محصولات خود اضافه کنند. امکان ارتقای سخت‌افزاری، می‌تواند گام بعدی خودروسازان در این راستا باشد؛ درست مثل آن چیزی که این روزها در دنیای لپتاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی شاهد آن هستیم.

پژو و عرضه 5 مدل برقی جدید

گفتنی است پژو در همایش E-Lion اعلام کرد در عرض دو سال آینده 5 مدل برقی جدید به سبد محصولات خود اضافه می‌کند. این مدل‌ها عبارتند از نسخه تمام الکتریکی 308، 308 استیشن، 408، 3008 و 5008. از بین این مدل‌ها، نسخه برقی 3008 نیمه دوم امسال رونمایی خواهد شد. گفته می‌شود این خودرو بر مبنای پلتفرم STLA Medium گروه استلانتیس توسعه پیدا کرده و قادر است با یک بار شارژ تا 700 کیلومتر مسافت را طی کند.

پژو 3008

همچنین این شرکت یک پیشرانه هیبرید نرم 48 ولتی با موتور بنزینی 100 و 136 اسب بخاری PureTech را توسعه می‌دهد. موتور برقی موجود در این پیشرانه نیز 28 اسب بخار قدرت خواهد داشت. این پیشرانه در مدل 2023 از محصولاتی چون 208، 2008، 308، 3008، 5008 و 408 به‌کار گرفته خواهد شد.

شاید بدانید پژو قصد دارد تا سال 2030، به یک برند تمام الکتریکی در اروپا تبدیل شود. برای زمینه‌سازی این اتفاق مهم، پژو تا سال 2025 نسخه تمام الکتریکی هر یک از مدل‌های موجود را در دسترس مشتریان قرار خواهد داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • morezax
    morezax | ۱۲ بهمن ۱۴۰۱

    رکورد پراستهلاک ترین برند خودروی دنیا با اختلاف دست پژو هست و در قعر جدوله. حتی پایینتر از برندهای کنگو و آفریقا و هند و کشورهای ناشناخته!!!!!! کلا درآمدش از قطعه فروشیه و قیمت تمام شده هر ماشینش تو خارج ایران بعد از ده سال استفاده دو برابر قیمت خرید اولیه است به دلیل نیاز به تعمیرات بسیار. خودم یه ۴۰۵ فرانسوی دارم ماهی یه روز کامل اختصاص داره به تعمیرگاه وقتم! ایرانی های جدیدش که بدترن تازه

مطالب پیشنهادی