ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

عوامل گرانی شدید لاستیک
اخبار خودرو

گرانی به بازار لاستیک خودرو رسید؛ افزایش قیمت‌ها در آستانه سفرهای نوروزی

موج گرانی‌ها به لاستیک نیز رسیده و متأسفانه به‌نظر می‌رسد قیمت این کالای تکمیلی در آینده نیز بیشتر شود.

دلارام شرف الدین
نوشته شده توسط دلارام شرف الدین | ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۹

موج گرانی‌ها به لاستیک نیز رسیده است و متأسفانه به‌نظر می‌رسد قیمت این کالای تکمیلی در آینده نیز بیشتر شود. این درحالی است که ضدونقیض‌های متعددی درخصوص عوامل گرانی شدید لاستیک در بازار وجود دارد؛ هرچند که تمام آن‌ها به یک نکته مهم اشاره می‌کنند و آن، برهم‌خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا است.

قیمت لاستیک خودروهای ون و سواری در دو مرحله و درمجموع ۳۰ درصد افزایش داشته که رقم قابل‌ملاحظه‌ای برای خریداران به‌حساب می‌آید. البته امکان ثبت‌نام اینترنتی جهت خرید تایر با قیمت مصوب دولتی نیز وجود دارد که به‌وسیله آن می‌توان لاستیک را بدون واسطه‌ها و با قیمتی کمتر از بازار آزاد، مستقیماً از نمایندگی‌ها خریداری کرد.

درحال‌حاضر تنها ۱۰ کارخانه تولید لاستیک در ایران فعالیت می‌کنند و به گفته رئیس سابق انجمن لاستیک، ۷۰ درصد لاستیک‌های موجود در بازار، تولید داخل کشور هستند. بااین‌حال به گفته یکی از اعضای مجلس، تولید داخلی کفاف نیاز لاستیک را نمی‌دهد.

عوامل گرانی شدید لاستیک

از طرف دیگر، برآورد تقاضا نیازمند افزایش تولید است، ولی کارخانه‌های لاستیک در ایران به تجهیزات قدیمی با کارایی پایین مجهز هستند. به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی، تولیدکنندگان با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند و نوسازی تجهیزات ساخت لاستیک با صرف هزینه گزافی همراه است. این مسئله یکی دیگر از عوامل گرانی شدید لاستیک محسوب می‌شود.

واردات نیز به‌عنوان یک راه‌حل بالقوه برای افزایش عرضه لاستیک در بازار در نظر گرفته می‌شود. ولی به گفته یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن کشور، واردات لاستیک به ارز با قیمت مناسب و تعدیل تعرفه واردات احتیاج دارد. درحال‌حاضر تعرفه ورود تایرهای سواری به داخل کشور حدود ۴۰ درصد است که تأثیر چشمگیری در گرانی این کالا دارد و عملاً فرایند واردات لاستیک را از لحاظ اقتصادی توجیه‌ناپذیر می‌کند.

عوامل گرانی شدید لاستیک هرچه که باشد، رانندگان و خریداران عادی، شاکیان و درواقع بازندگان اصلی این ماجرا هستند. خرید تایر دولتی از طریق وب‌سایت اینترنتی با مشکلات بسیاری همراه است و مراجعه حضوری به اندک نمایندگی‌های موجود در کشور نیز باعث تشکیل صف‌های طویل و اتلاف زمان می‌شود؛ به‌طوری که متقاضی را از خرید خود منصرف می‌کند.  

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی