ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مخابرات: ۳۰ درصد کاهش ترافیک بین‌الملل و ۱۸ درصد افزایش ترافیک داخلی داشتیم

مخابرات میزان کاهش مصرف اینترنت بین‌الملل را ۲۵ تا ۳۰ درصد اعلام و تأکید کرد که این میزان تقریباً در همه اپراتورها یکسان است.

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۹ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۱:۱۲

معاون تجاری و امور مشتریان مخابرات میزان کاهش مصرف اینترنت بین‌الملل را بین ۲۵ تا ۳۰ درصد اعلام و تأکید کرد این میزان تقریباً در همه اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت یکسان است. او همچنین تأکید کرد فیلترینگ باعث رشد ترافیک داخلی هم شده و تا امروز در این زمینه، شرکت مخابرات شاهد ۱۸ درصد رشده بوده است.

«داوود زارعیان»، معاون تجاری و امور مشتریان مخابرات، در حاشیه نشست خبری مخابرات و در گفت‌وگو با دیجیاتو، درباره تبعات فیلترینگ در مصرف ترافیک اینترنت مشترکین این شرکت صحبت کرد. او در پاسخ به این پرسش که میزان افزایش و کاهش ترافیک بین‌الملل و داخلی چقدر بوده است، اعلام کرد: «طی جلساتی که با شرکت‌های دیگر مانند شاتل و آسیاتک داشتیم، متوجه شدیم در میزان کاهش مصرف اینترنت بین‌الملل تقریباً برابریم و الان حدوداً ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش داریم. این رقم در ماه‌های اولیه به بیش از ۵۰ درصد می‌رسید و حالا کمتر شده است. همچنین ترافیک داخلی در اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت افزایش داشته و براساس آمار ما، حدود ۱۸ درصد افزایش ترافیک داخلی نسبت به قبل از فیلترینگ داشته‌ایم.»

از سوی دیگر، مبحث «تبعیض در فیلترینگ» موضوعی بود که پیش‌تر مدیرعامل شرکت شاتل در گفت‌وگو با دیجیاتو آن را مطرح کرده بود. معاون تجاری و امور مشتریان مخابرات همچنین در پاسخ به دیگر پرسش دیجیاتو مبنی بر اینکه آیا بحث تبعیض در فیلترینگ در بین شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت وجود دارد یا خیر، گفت:

«باور دارم بحث تبعیض در فیلترینگ که مطرح شده، برای چند ماه اول شروع فیلترینگ در کشور بود و درحال‌حاضر این موضوع وجود ندارد. نمی‌توان اسم آن را هم تبعیض گذاشت و درواقع در مقطعی، هر شرکت اپراتوری سیستم فیلترینگ جداگانه‌ای با کمک برخی شرکت‌ها داشت که فیلترینگ در آن‌ها متفاوت بود. حالا با اقداماتی که شرکت زیرساخت انجام داده است، این موضوع دیگر وجود نداشته و به نظرم الان تفاوتی در فیلترینگ بین شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت وجود ندارد.»

زارعیان با تأکید به این نکته که رابطه مستقیمی میان مصرف کاربران و درآمد شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت وجود دارد، اعلام کرد که رفع فیلتر شبکه‌های ویدئومحور نظیر یوتوب و اینستاگرام باعث افزایش درآمد اپراتورها خواهد شد؛ چرا که درآمد اصلی این شرکت‌ها از «مصرف دیتا» است: «یکی از دلایل زیان سنگین اپراتورها در ماه‌های اولیه فیلترینگ هم کاهش شدید مصرف ویدئو توسط کاربران بود؛ موضوعی که درحال‌حاضر به‌شدت قبل کاهشی نیست.»

پیش‌تر شرکت‌های شاتل، ایرانسل و مبین‌نت در نامه‌هایی به وزارت ارتباطات خواسته بودند تا فکری به حال کاهش درآمد شرکت‌ها به‌دلیل محدودیت‌های اینترنت شود. اخیراً دفتر ریاست‌جمهوری نیز در نامه‌ای به وزیر ارتباطات خواستار بررسی بازگرداندن وضعیت اینترنت به وضعیت عادی شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی