ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی: 5درصد کسب‌وکارهای دیجیتال در پلتفرم‌های خارجی فعال هستند

به گفته سرپرست تات نمی‌توان یک وب‌سایت را جایگزین اینستاگرام کرد، برای فعالیت این بخش باید پلتفرمی شبیه به اینستاگرام جایگزین آن شود.

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۶ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۰

«امین کلاهدوزان»، سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با بیان اینکه بیش از 95درصد کسب‌وکارهای دیجیتال به شکل رسمی کار می‌کنند، از فعالیت 5 درصد کسب‌کارهای دیجیتال در پلتفرم‌های خارجی خبر داد.

به گزارش دیجیاتو و به نقل از ایرنا، سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به اینکه 95درصد کسب‌وکارهای دیجیتال در ایران به شکل رسمی کار می‌کنند، در پاسخ به اینکه محدودیت دسترسی به پلتفرم‌های خارجی تأثیری بر افزایش درخواست اینماد از سوی کسب‌وکارها داشته یا نه، گفت: «کسب‌وکارها قبل از محدودیت‌های اخیر به ۲ دسته تقسیم می‌شدند.»

او با توضیح درباره این دو گروه، گفت: «یک دسته کسب‌وکارهایی که به شکل رسمی کار می‌کردند و بخش عمده (بیش از ۹۵ درصد) گردش مالی اقتصاد تجارت الکترونیکی در این بخش است. دسته دیگر نیز به هر دلیل ترجیح دادند به شکل رسمی کار نکنند و فعالیت‌شان از طریق اینستاگرام و واتس‌اپ باشد.»

کلاهدوزان با توضیح درباره فعالیت دسته دوم گفت: «آن‌ها همگی به سمت ایجاد وب‌سایت و درخواست اینماد نیامدند. باید این مسئله مهم را مدنظر قرار داد که نمی‌توان یک وب‌سایت را جایگزین اینستاگرام کرد، برای فعالیت این بخش باید پلتفرمی شبیه به اینستاگرام جایگزین آن شود که البته اکنون تعدادی پلتفرم فعال در این بخش داریم.»

مشکل کسب‌وکار دیجیتال صرفاً تسهیلات نیست

او همچنین درباره حمایت این مرکز از کسب‌وکارهای فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال و مشارکت آن‌ها در آیین‌نامه تصویب‌شده هیئت وزیران دراین‌خصوص گفت: «مرکز توسعه تجارت (تتا) عضو کمیته حمایت از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال است. البته به اعتقاد من مشکلات کسب‌وکارهای این حوزه صرفاً ارائه تسهیلات نیست.»

کلاهدوزان درخصوص همکاری این مرکز با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مسیر حمایت از کسب‌وکارهای دیجیتالی، گفت: «براساس توافقی که با وزارت ارتباطات انجام دادیم، کسب‌وکاری که در سکوی مورد تأیید وزارت ارتباطات فعال است و درگاه پرداخت مستقل دارد، به‌صورت اتوماتیک اینماد خود را دریافت می‌کند و نیاز نیست درگیر فرایند آن شود.»

به گفته او در این فرایند سکو توسط وزارت ارتباطات تأیید می‌شود و براساس تفاهم انجام‌شده تات می‌پذیرد که این کسب‌وکار می‌تواند اینماد دریافت کند.

نگاهی به زوایای پنهان

به گفته او یکی از مسائل جدی که باید در این مسیر مرتفع شود، بحث حمل‌ونقل (لجستیک) است.

کلاهدوزان در ادامه توضیحات خود گفت: «اگر کسب‌وکار دیجیتالی راه‌اندازی شود و کالا نیز به‌اندازه کافی موجود باشد، اما مسائل مربوط به حمل‌ونقل حل نشود، این مسائل باعث بروز مشکلات زیادی برای کسب‌وکارهای خواهد شد.»

او با بیان اینکه مدل‌های مختلف برای پرداخت از دیگر مسائل مهم کسب‌وکارهای دیجیتالی است، گفت: «مسئله دیگر موضوع سرمایه‌های انسانی است، در سال‌های اخیر افرادی که در حوزه تجارت الکترونیکی فعال بوده‌اند تحلیل رفته‌اند. باید این مسئله مهم را بپذیریم و در فکر یافتن راه چاره برای آن باشیم.»

کلاهدوزان با تأکید بر اینکه قوانین و مقررات بعضاً دست‌وپاگیری در حوزه کسب‌وکارهای دیجیتالی وجود دارد، گفت: «این قوانین از رشد کسب‌وکارهای دیجیتال جلوگیری می‌کند. زمانی که این مشکل برطرف شود، بخش خصوصی می‌داند که چطور مشکلات دیگر خود را حل کند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • peyman17
    peyman17 | ۶ فروردین ۱۴۰۲

    با ایجاد محدودیت و اجبار کردن به حضور در پلت فرم های داخلی شاهکار نکردید تنها کاری که توش وارد هستید همین ایجاد محدودیته

مطالب پیشنهادی