ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

گزارش سالانه تپسل: نمایش ۵۲۰ میلیارد تبلیغ در سال ۱۴۰۱

براساس گزارش سالانه تپسل، در سال گذشته بیشترین حجم نمایش انجام‌شده برای یک تبلیغ‌دهنده بیش از 73 میلیارد بوده است.

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۵

تپسل گزارش عملکرد سال 1401 خود را منتشر کرد. براساس گزارش عملکرد این استارتاپ صنعت تبلیغات دیجیتال، در سال گذشته تعداد کل ناشران تپسل به عددی بالای 140 هزار وب‌سایت و اپلیکیشن رسید؛ همچنین تعداد کل تبلیغ‌دهندگان در سال گذشته بیش از 70 هزار برند بوده و ۵۲۰ میلیارد بار تبلیغات تپسل به نمایش درآمده است. در این گزارش آمده که ۹۱ درصد از بازی‌سازان به تبلیغات در تپسل روی آورده‌اند. در این گزارش به این موضوع نیز اشاره شده که ۹۵ درصد از ظرفیت نمایش در تبلیغات سایت‌های ورزشی و ۹۰ درصد از ظرفیت نمایش در تبلیغات در سایت‌های بازی، در اختیار تپسل بوده است.

براساس گزارش سالانه تپسل در سال گذشته بیشترین حجم نمایش انجام‌شده برای یک تبلیغ‌دهنده بیش از 73 میلیارد و بیشترین کلیک انجام‌شده برای یک تبلیغ‌دهنده بیش از 38 میلیون کلیک بوده است. جالب است که در جریان توزیع، حجم ترافیک تبلیغات به دستگاه‌های موبایل و تبلت رسیده و رتبه یک بازدید تبلیغات در مرورگرها هم در این جریان توزیع با مقدار نزدیک به 90 درصد، به مرورگر کروم رسیده است.

برای صاحبان کسب‌وکارها، اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌هایی که به‌دنبال بهینه‌ترین روش‌های تبلیغاتی و یا راه‌های کسب درآمد از آن هستند، دانستن آمار تبلیغات ارزشمند است. ازهمین‌رو آمار منتشر‌شده توسط تپسل چشم‌انداز برنامه‌ریزی مناسبی را در اختیار کاربران خواهد گذاشت.

در همین راستا، گزارش سالانه تپسل با بررسی آمار ترافیک تبلیغاتی درون اپلیکیشن‌های بازی و غیربازی و وب‌سایت‌ها، توزیع ترافیک به تفکیک دستگاه، صنایع مختلف تبلیغ‌دهنده و ناشران و بسیاری اطلاعات کاربردی دیگر را در اختیار فعالان و علاقه‌مندان حوزه دیجیتال مارکتینگ می‌گذارد.

توسعه همکاری تپسل با اپلیکیشن‌ها و سایت‌های پرمخاطب

براساس این گزارش، تپسل به‌عنوان یک شبکه هوشمند تبلیغات دیجیتال به صاحبان کسب‌وکارها کمک می‌کند تا انواع تبلیغات خود (از بنری تا ویدیویی) را درون اپلیکیشن‌ها و سایت‌های پرمخاطب نمایش دهند. همچنین تپسل به توسعه‌دهندگان ایرانی کمک می‌کند تا از طریق نمایش تبلیغات درون اپلیکیشن و وب‌سایت، به درآمد قابل‌توجهی برسند.

تعداد بالایی از وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های برتر و پرمخاطب ایران که دارای اعتبار زیادی هستند، برای نمایش تبلیغات با تپسل همکاری می‌کنند. در سال گذشته تعداد کل ناشران تپسل به عددی بالای 140 هزار وب‌سایت و اپلیکیشن رسیده؛ همچنین تعداد کل تبلیغ‌دهندگان در سال گذشته بیش از 70 هزار برند بوده است.

آمار ارائه‌شده در گزارش سالانه تپسل براساس داده‌های مربوط به بیش از 520 میلیارد نمایش تبلیغات به بیش از 72 میلیون کاربر فعال ماهانه در طول سال 1401 در این گزارش منتشر شده است.

حجم نمایش تبلیغات تپسل در سال گذشته

در سال گذشته میزان ایمپرشن ثبت‌شده برابر با 520 میلیارد بوده که معادل 16 نمایش در روز به‌ازای هر ایرانی است. همچنین میزان ایمپرشن ماهانه در سه سال متوالی منتهی به 1401 مدام درحال افزایش بوده. سال 1399 حجم نمایش تبلیغات تپسل به سهم 23 میلیارد ماهانه رسیده است. سال 1400 این سهم ماهانه به 36 میلیارد ماهانه رسید و در سال 1401 به 43 میلیارد ماهانه رسیده است.

نگاهی به تبلیغ‌دهندگان با تمرکز بر گستردگی صنعت

تپسل در گزارش سالانه خود با اشاره به اینکه درصدهای نمودار زیر لزوماً به معنی بیشتر‌بودن تعداد تبلیغات در آن کسب‌و‌کار به لحاظ عددی نیست، جریان حضور فعالان هر صنعت را با توجه به وسعت آن صنعت در تبلیغات بررسی کرده است.

براساس این نمودار، با توجه به کوچک‌بودن صنعت استودیوی بازی‌سازی، 91 درصد از فعالان این صنعت اقدام به تبلیغات دیجیتال کرده‌اند که این موضوع را می‌توان با توجه به جنس و شیوه فعالیت این حوزه منطقی دانست. اما نکته جالب‌توجه این است که هرچند 3 درصد از فروشگاه‌های اینترنتی اقدام به تبلیغات دیجیتال کرده‌اند، اما تعداد این فروشگاه‌ها بیشتر از آمار باز‌ی‌سازانی است که در تپسل تبلیغات کرده‌اند. درواقع بزرگی کل صنعت فروشگاه‌های اینترنتی و ویژگی‌های آن‌ها و قابلیت تبلیغات دیجیتال مختلف باعث شده است که آن‌ها در فضای تبلیغات آنلاین بسیار تأثیرگذار باشند.

وضعیت تبلیغ‌دهندگان در صنایع مختلف

نمودار زیر بیانگر این است که در هر صنعت چه تعداد کسب‌وکاری با تپسل همکاری می‌کنند. برای مثال در صنعت حمل‌ونقل تعداد برند کمتری تبلیغات انجام می‌دهند اما هزینه‌کرد بیشتری دارند. همچنین این نمودار میزان ایمپرشن در صنایع مختلف را نیز نشان می‌دهد و معمولاً ایمپرشن بیشتر رابطه مستقیم با هزینه‌کرد دارد.

تأثیر مناسبت‌ها و رویدادها بر تعداد نمایش تبلیغات

تپسل در بخش دیگری از این گزارش به بررسی تأثیر مناسبت‌ها و رویدادها بر تعداد نمایش تبلیغات پرداخته است. همان‌طور که نمودار زیر میزان تغییرات نمایش را در ماه‌های مختلف نشان می‌دهد، کمپین‌های شب عید در آستانه نوروز نوک قله مناسبت‌ها را به‌دست آورده است و به‌نظر می‌رسد بیشترین میزان تأثیر را داشته است.

در همین بخش تپسل با توضیح اینکه به‌طور معمول سالانه، ادورتایزرها ماه انتهایی از فصل‌های بهار، تابستان و پاییز را برای نهایی‌کردن فعالیت‌های تبلیغاتی خود انتخاب می‌کنند، دلایل این انتخاب را به‌طور تفصیلی در ادامه گزارش خود شرح داده است.

  • خردادماه به‌دلیل پایان ترم‌های دانشگاه‌ها و مدارس از یک‌سو و بازی‌هایی انتهایی لیگ‌های معتبر فوتبال از سوی دیگر، بهترین موقع برای انجام تبلیغات و استفاده از این رویدادها است.
  • شهریورماه به‌دلیل مناسبت‌های بازگشت به مدرسه و دانشگاه و همچنین واردشدن به شش ماه دوم سال که معمولاً پرتکاپوتر از شش ماه اول است، برندها شروع به ایجاد ارتباطات بیشتر برای بهره‌برداری در پاییز و زمستان می‌کنند. اما سال گذشته به‌دلیل تغییر شرایط سیاسی و اجتماعی، بسیاری از کمپین‌ها لغو شدند و بودجه تبلیغاتی‌شان را تا آذرماه هزینه نکردند.
  • آذرماه که همواره بهترین ماه برای صنعت تبلیغات دیجیتال بود، این‌بار سال متفاوتی را تجربه کرد. به‌دلیل بازگشت ادورتایزرها برای اجرای برنامه‌های تبلیغاتی بعد از دو ماه سکوت و همچنین وجود رویداد ویژه جام‌جهانی و رویدادهای مهم بلک فرایدی و شب یلدا در این ماه، مجدد توانست جزء بهترین ماه‌های سال برای تبلیغات انتخاب شود، اما اختلالات اینترنتی سبب شد به ماکزیمم ظرفیت خود مطابق پیش‌بینی‌ها نرسد.
  • و اما زمستان همواره رویه متفاوتی در پیش می‌گیرد؛ چرا که بسیاری از عموم مردم مایلند خریدهای عید خود را در دی و بهمن انجام دهند و تبلیغ‌کنندگان نیز به‌خوبی از این رفتار آگاهند. ازهمین‌رو و همچنین برای اینکه حجم ارسال بار و ارائه خدمات خود در روزهای آخر سال را قابل مدیریت‌تر نمایند، بیشتر حجم پروموشن خود را به این دو ماه منتقل می‌کنند. هرچند دی‌ماه سال گذشته بازهم متفاوت‌تر از همیشه عمل کرده است و با اینکه معمولاً نسبت به آذرماه افت می‌کرد، اما توانست حجم بیشتری از تبلیغات را ازآن خود کند.

سهم نمای تپسل براساس تنوع رسانه‌ای

تپسل در گزارش سالانه خود تأکید کرده است که رویکرد این فعال صنعت تبلیغات دیجیتال برای انتخاب رسانه‌هایی که در اختیار تبلیغ‌دهندگان قرار می‌دهد، محبوبیت و کیفیت رسانه است. نمودار زیر نشان‌دهنده آن است که رسانه‌های ورزشی بیشترین میزان تبلیغات را به‌دست آورده‌اند. ازهمین‌رو می‌توان نتیجه گرفت که فارغ از جریان کمی، رسانه‌های ورزشی محبوبیت و کیفیت قابل‌توجهی در انتشار تبلیغات داشته‌اند.

توزیع ترافیک تبلیغاتی

براساس گزارش تپسل، 88 درصد از ترافیک تبلیغاتی به تفکیک دستگاه، به دستگاه‌های موبایل و تبلت رسیده است. از این بین، 11 درصد از توزیع تبلیغات به دسکتاپ رسیده. این آمار بیانگر آن است که کاربران بیش از هر چیز از دستگاه‌های موبایل هوشمند به‌طور روزمره استفاده می‌کنند و بدیهی است که در این روند بیشترین توزیع ترافیک تبلیغات به موبایل‌ها برسد.

براساس آمارهای منتشرشده در گزارش تپسل، مرورگر کروم سهم اصلی توزیع تبلیغات را به خود اختصاص داده است. این موضوع البته ارتباط قابل‌توجهی هم به اقبال کاربران نسبت به این مرورگر دارد. همچنین سامسونگ بروزر با فاصله‌ای بسیار زیاد، با به‌دست‌آوردن سهم 7 درصدی توانسته است در رتبه بعدی بین مرورگران قرار گیرد و نقشی در جریان تفکیک مرورگر به خود اختصاص دهد.

ترین‌های تپسل در سال 1401

تپسل در بخش پایانی گزارش سالانه خود به اعلام ترین‌های این فعال صنعت تبلیغات دیجیتال پرداخته است. براین‌اساس، در سال گذشته بیشترین حجم نمایش انجام‌شده برای یک تبلیغ‌دهنده بیش از 73 میلیارد، بیشترین کلیک انجام‌شده برای یک تبلیغ‌دهنده بیش از 38 میلیون، بیشترین نصب انجام‌شده برای یک ادورتایزر بیش از 1.5 میلیون نصب، بیشترین تعداد محتوای تبلیغاتی ساخته‌شده برای یک ادورتایزر بیش از 5 هزار محتوا و بیشترین قیمت کلیک 30 هزار تومان بوده است که این قیمت در جام‌جهانی فوتبال و روز بازی ایران-ولز توسط مشتری ست شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی