ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آلپاین
اخبار خودرو

آلپاین A290_β معرفی شد؛ جانشین خلف رنو 5 آلپاین با پیشرانه برقی

آلپاین A290_β یک خودروی هاچبک برقی با خصوصیات اسپرت است که سال آینده وارد بازار خواهد شد.

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۹:۰۰

رونمایی رنو 5 آلپاین در سال 1976 یک خبر بسیار خوب برای دوست‌داران هاچ‌بک‌های اسپرت و تند و تیز بود. این خودرو در آن مقطع توانست به‌واسط عملکرد کم‌نظیر خود، علاقه‌مندان سرعت و هیجان را به‌وجد بیاورد. حالا پس از گذشت تقریباً نیم‌قرن، این خودرو در قالب یک مدل تمام الکتریکی با نام آلپاین A290_β احیا شده و قرار است از سال آینده تولید آن آغاز شود.

آلپاین A290_β بر مبنای پلتفرم CMF-B گروه رنو توسعه پیدا کرده است. این هاچ‌بک اسپرت در کارخانه دوئای تولید خواهد شد. البته باید گفت مدل فعلی کانسپت است و پیش‌نمایشی از نسخه خیابانی را ارائه می‌کند. اگر بخواهیم بیشتر وارد جزئیات شویم، باید بگوییم این کانسپت در واقع مدل اسپرت‌تر از کانسپت رنو 5 برقی است که در اوایل 2021 معرفی شد.

در نمای روبرو، آلپاین A290_β به‌خاطر بهره‌مندی از 4 چراغ اصلی، چهره متمایزی دارد. در نمای عقب هم وضعیت به‌همین شکل است و چراغ‌های عمودی آن از خودروی مسابقه‌ای A470 الهام گرفته شده‌اند. رنگ بدنه این مفهومی اسپرت سفید شیری است و برخی از قطعات پایینی آن جنسی از فیبرکربن با رگه‌هایی از رنگ آبی دارند.

رینگ‌های فوق‌العاده زیبا از دیگر ویژگی‌های جذاب آلپاین A290_β در نمای بیرونی هستند. ابعاد این رینگ‎‌ها 20 اینچی است و گرافیک پره‌ها یک مربع را ایجاد می‌کند. این رینگ‌ها از طریق یک پیچ مرکزی به خودرو متصل می‌شوند و سه خط به رنگ‌های آبی، سفید و قرمز روی آن‌ها وجود دارد که نمادی از پرچم فرانسه است. محصول جدید گروه رنو روی تایرهای ساخت شرکت معروف میشلن حرکت می‌کند.

آلپاین A290_β و کابینی مشابه با مکلارن F1 افسانه‌ای

آلپاین A290_β طولی برابر با 4.05 متر و عرضی برابر با 1.85 متر دارد. ارتفاع آن نیز برابر با 1.48 متر است. مثل ابراتومبیل افسانه‌ای مکلارن F1، این هاچ‌بک اسپرت برقی نیز دارای سه صندلی است و صندلی راننده در قسمت میانی کابین قرار دارد. جالب اینکه جنس صندلی‌ها از فیبرکربن است.

فرم داشبورد آلپاین A290_β مشابه نوک یک پیکان است، هر چند سازنده آن را به دماغه خودروهای فرمول یک تشبیه می‌کند. فرمان هم ساختاری چند ضلعی دارد که یادآور غربیلک مدل‌های مسابقه‌ای مثل LMP2 A470 F1 A523 است.

در رابطه با مشخصات فنی اطلاعات دقیقی در دست نیست. برخی نشریات از به‌کارگیری یک پیشرانه دوموتوره در آلپاین A290_β خبر می‌دهند. هر دو موتور روی محور جلو نصب شده‌اند و قدرت آنها در حدود 220 اسب بخار است. اما طبق اطلاعات رسمی، A290_β به فناوری توزیع گشتاور برداری و سیستم تعلیق چند اتصالی مجهز است. همچنین این کانسپت از سه حالت رانندگی مرطوب، خشک و فول و ترمز‌های چهار پیستونه ساخت برمبو سود می‌برد.

همان‌گونه که در ابتدا نیز اشاره کردیم، نسخه تولید انبوه آلپاین A290_β سال آینده از راه خواهد رسید. این برند اسپرت کراس‌اوور GT-X Over و جانشین A110 را نیز سال آینده معرفی خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی