ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پردازشگر گرافیکی ARM
کامپیوتر و سخت افزار

نسل جدید پردازشگرهای گرافیکی ARM معرفی شد؛ Immortalis G720 با حداکثر 16 هسته

پردازشگرهای گرافیکی جدید در مقایسه با نسل قبلی خود، تا 15 درصد عملکرد بالاتری دارند و تا 40 درصد پهنای باند حافظه کمتری اشغال می‌کنند.

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۸ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰

شرکت ARM در کنار هسته‌های پردازشی جدیدش، از نسل بعدی پردازشگرهای گرافیکی (GPU) خود هم رونمایی کرد که نسل پنجم معماری گرافیکی این شرکت محسوب می‌شود. این نسل شامل سه پردازشگر گرافیکی Immortalis G720 به‌همراه Mali G720 و Mali G620 می‌شود که مدل اول، GPU پرچمدار محسوب می‌شود.

پردازشگرهای گرافیکی جدید ARM در مقایسه با نسل قبلی خود تا 15 درصد عملکرد بالاتری دارند و تا 40 درصد پهنای باند حافظه کمتری اشغال می‌کنند. GPUهای جدید ARM در تعداد هسته‌های مختلف از راه می‌رسند و با توجه به نیاز سازنده می‌توان آن‌ها را به تعداد هسته‌های مختلفی مجهز کرد.

مشخصات پردازشگرهای گرافیکی جدید ARM

شرکت ARM در این پردازشگرهای گرافیکی همانند جدیدترین هسته‌های پردازشی‌اش، روی بهره‌وری انرژی تمرکز زیادی داشته است. GPU پرچمدار Immortalis G720 می‌تواند 10 تا 16 هسته گرافیکی داشته باشد و مدل Mali G720 هم 6 تا 9 هسته گرافیکی خواهد داشت. پردازشگر گرافیکی Mali-G620 هم در بالاترین نسخه‌اش می‌تواند میزبان 5 هسته باشد.

یکی از بزرگ‌ترین تحولات در پردازشگرهای گرافیکی جدید، Deferred Vertex Shading یا DVS نام دارد. این فناوری باعث بهبود پهنای باند و همچنین کاهش مصرف انرژی می‌شود. با تغییراتی که ARM در پردازشگرهای گرافیکی جدیدش اعمال کرده است، با 15 درصد عملکرد بالاتری دراِزای وات یا 15 درصد حداکثر عملکرد بالاتر روبه‌رو هستیم.

پردازشگر گرافیکی ARM

به گفته ARM، عملکرد Immortalis G720 نسبت به G715 تا 20 درصد بهبود داشته است که بخش بزرگی از آن مربوط به صرفه‌جویی در پهنای باند به‌لطف DVS می‌شود. به‌خاطر همین صرفه‌جویی در پهنای باند، افکت‌های گرافیکی سطح پی‌سی می‌توانند وارد دنیای گوشی‌های هوشمند شوند؛ افکت‌هایی مانند نورپردازی پویا لحظه‌ای و عمق میدان. درنتیجه این تغییرات، موتور Unreal Engine 5 در ادامه سال جاری میلادی به دنیای اندروید می‌آید.

با توجه به تمرکزی که ARM روی بهره‌وری انرژی هسته‌های پردازشی و گرافیکی‌اش داشته است، انتظار می‌رود شارژدهی گوشی‌های هوشمند در سال آینده میلادی افزایش قابل‌توجهی داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی