ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

معماری متفاوت غرفه ترنج در نمایشگاه صنعت بورس، بانک و بیمه؛ ترکیب هنر و فناوری مالی

پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت بورس، بانک و بیمه از ۱۶ تا ۱۹ خردادماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران درحال برگزاری است.

مهدیه اسماعیلی
نوشته شده توسط مهدیه اسماعیلی | ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰

پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت بورس، بانک و بیمه از ۱۶ تا ۱۹ خردادماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران درحال برگزاری است. در این نمایشگاه شرکت‌های بیمه، بانک‌ها و کارگزاری‌های بورس حضور دارند و محصولات خود را ارائه می‌دهند. در این میان، غرفه شرکت خدمات مالی ترنج تلاش کرده است با طراحی متفاوتی در این نمایشگاه ظاهر شود. غرفه‌ای که با تم رنگی سبز و درخت اناری که در مرکز آن واقع شده است، حس‌وحال حضور در طبیعت را در یک نمایشگاه صنعتی رسمی به مخاطبان القا می‌کند. براساس گفته‌های طراحان این غرفه، این ظاهری متفاوت برگرفته از الگوی «فیبوناچی» است و سعی در انتقال پیام و اهداف این شرکت به مخاطبان خود دارد.

«ترنج درحال تبدیل‌شدن به یک گروه مالی است»

«مجید شجاعی»، مدیر روابط‌عمومی ترنج، درباره اهدافی که در پس طراحی غرفه ترنج وجود دارد، به دیجیاتو گفت: «سعی کرده‌ایم غرفه‌ای با ظاهر متفاوت نسبت به سایر غرفه‌های موجود در نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه بورس و بانک و بیمه ایجاد کنیم.»

او با اشاره به اینکه بازار سرمایه یک بازار رسمی است، ادامه داد: «ما سعی کرده‌ایم حتی در نام‌گذاری شرکت و صندوق‌ها هم خلاف این موضوع عمل کرده و نام‌هایی را انتخاب کنیم که به‌طور مستقیم به مباحث اقتصادی اشاره ندارند. مثلاً از نام‌هایی مانند زیتون، سرو و انار در نام‌گذاری صندوق‌های خود استفاده کرده‌ایم.»

مدیر روابط‌عمومی ترنج درباره الگوی الهام‌بخش طراحی غرفه توضیح داد: «مفهومی (کانسپت) که ما غرفه را براساس آن طراحی کردیم، برگرفته از الگوی فیبوناچی است؛ مبحثی که ادامه بحث دنباله‌ها در ریاضی است و این نظریه را بیان می‌کند که هر مرحله در تجارت، حاصل رشد دو مرحله قبل از خود است.»

او ادامه داد: «در غرفه انحنایی را می‌بینیم که از بخش ورودی آغاز شده و به مرکزیت غرفه می‌رسد. الگوی رشد ترنج هم به همین صورت است؛ یعنی در ابتدا تنها یک نهال بوده و الان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مالی خدمات‌دهنده در بازار سرمایه است. ضمن اینکه الگوی فیبوناچی در بازار سرمایه هم کاربرد دارد. مثلاً بعضی از تحلیل‌های تکنیکال در حوزه بازار سرمایه با استفاده از این الگو انجام می‌شود.»  

به گفته شجاعی، ترنج یک شرکت سبدگردان و مشاور سرمایه‌گذاری بوده و درحال تبدیل‌شدن به یک گروه مالی است. او درباره قسمت‌های مختلف ترنج توضیح داد: «بخشی از این شرکت به‌نوعی سبدگردان و مشاور سرمایه‌گذاری است. بخش دیگر مدیریت دارایی است و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی را شامل می‌شود. بخش دیگر هم مربوط به شرکت‌هایی است که می‌خواهند سهامشان را در بازار سرمایه عرضه کنند.»

مدیر روابط‌عمومی ترنج با اشاره به اینکه بازارگردانی یک کار تخصصی بورسی است، ادامه داد: «این کار باعث می‌شود که نمادها ارزش حقیقی خود را حفظ کرده و دچار کاهش قیمت نشوند.»

فیبوناچی، از هنر تا فناوری مالی

طراحی غرفه ترنج کاری از  گروه مکعب زرد خیال است که از سال ۹۴ به‌طور تخصصی در حوزه طراحی داخلی فعالیت دارد. «فرنوش رزاقی»، رهبر طراح تیم دیزاین غرفه ترنج، درباره نحوه علت به‌کارگیری الگوی فیبوناچی در معماری این غرفه به دیجیاتو گفت: «تناسبات غرفه با تناسبات طلایی همخوانی داشته است. این تناسبات در هنر، معماری و حتی عناصر طبیعت دیده شده و تأثیرگذاری در مخاطب را بالا می‌برند. بررسی‌ها نشان داده که در بسیاری از عناصر موجود در طبیعت از این تناسبات استفاده شده است؛ مثل الگوی رشد گیاهان و یا شکل ظاهری حلزون.»

او درباره شیوه الهام‌گیری از این الگو نیز گفت: «ما سناریوی حرکتی رشد ترنج را بر مبنای فیبوناچی طراحی کردیم؛ یعنی پله‌پله رشد و درنهایت رسیدن به یک مرکزیت که در این غرفه با نماد درخت انار نشان داده شده است و هدف نهایی این شرکت را بیان می‌کند.»

به گفته رزاقی، این کار به‌نوعی گره‌زدن هنر و فناوری مالی است که پس از حضور در معماری و هنر حالا وارد حوزه اقتصاد شده است. او در پاسخ به سؤال دیجیاتو مبنی بر اینکه آیا به‌کار‌نبردن المان‌های دیجیتالی در طراحی غرفه ترنج دلیل خاصی دارد، گفت: «اگرچه صحبت‌های اولیه بر سر این بود که از فناوری ویدئو مپینگ استفاده کنیم، اما درنهایت سعی کردیم برای افزایش صمیمیت با مخاطبان خود المان‌های دیجیتال را کاهش داده و متفاوت از سایر شرکت‌ها عمل کنیم تا بتوانیم نظر درصد بالاتری از مخاطبان را جلب کرده و با اقشار مختلف جامعه ارتباط برقرار کنیم.» 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی