ماجرای عوارضی ۳۰۰ هزار تومانی آزادراه تهران شمال؛ شایعه یا واقعیت؟

ماجرای عوارضی ۳۰۰ هزار تومانی آزادراه تهران شمال؛ شایعه یا واقعیت؟

از دیروز خبرهایی درباره نرخ عوارضی ۳۰۰ هزار تومانی برای رفت و برگشت از ۵۴ کیلومتر راه در آزادراه تهران شمال و یکپارچه‌سازی گیت‌ های عوارضی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی در حال انتشار است. واکنش‌ها و انتقادهای گسترده به این موضوع موجب شد تا مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال گمانه‌زنی‌ها در خصوص نرخ عوارض منطقه ۲ آزادراه را تکذیب کند.

از روز گذشته باند رفت قطعه دوم آزادراه تهران شمال زیر بار ترافیک رفت و طبق گفته مسئولان در صورت تامین منابع مالی، مابقی قطعه دوم تا بهار ۱۴۰۴ تکمیل می‌شود. اما موضوع مورد توجه در بهره‌برداری از این آزادراه در قطعات یک، دو (عبور از یک باند) و عبور از تونل البرز در قطعه دو و چهار، نرخ عوارضی آن است.

ماجرای رقم سرسام آور عوارض آزادراه تهران شمال چیست؟

با افزایش ۲۵ درصدی نرخ عوارض در ماه جاری، در حال حاضر نرخ عوارضی قطعه یک آزادراه تهران- شمال در روز‌های عادی ۳۸ هزار تومان و در ایام پیک ۵۰ هزار تومان است. همچنین قیمت عوارضی تونل البرز در قطعه دوم در روز‌های عادی ۳۰ هزار تومان و در روز‌های پیک و تعطیل ۵۰ هزار تومان است. نرخ عوارضی در قطعه چهارم هم ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده‌است.

حال گفته می‌شود با پیشنهاد سرمایه‌گذار این پروژه یعنی بنیاد مستضعفان قرار بر این است که عوارض جدیدی برای قطعه دوم به غیر از عوارضی تونل البرز در این قطعه در نظر گرفته شود که طبق بررسی اولیه نرخ پیشنهادی عوارضی جدید برای منطقه دو ۶۰ هزار تومان است که دولت با نرخ حدود ۵۰ هزار تومان موافقت می‌کند.

ماجرای رقم سرسام آور عوارض آزادراه تهران شمال چیست؟

یعنی هزینه عبور از قطعات یک و دو آزادراه تهران شمال که سازنده آن دولت و بنیاد مستضعفان هستند به ۱۵۰ هزار تومان می‌رسد که هزینه رفت و برگشت از این آزادراه با احتساب قطعه ۴ برای هر خودرو به بیش از ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد. قرار بر این است که گیت‌های عوارضی یکپارچه سازی شوند و در ابتدای قطعه یک آزادراه، عوارضی حدود ۱۵۰ هزار تومانی از هر خودرو اخذ شود. حال اینکه با وجود خروجی‌های محلی در این آزادراه برخی از این ترددها، تردد‌های محلی هستند، اما راننده که از تمام این مسیر عبور نمی‌کند باید تمام عوارضی آن را بپردازد.

ماجرای رقم سرسام آور عوارض آزادراه تهران شمال چیست؟

نامه محرمانه به وزارت راه و تکذیب عوارض ۳۰۰ هزار تومانی

محمود ملازینل، مدیرکل دفتر امور مجریان آزادراه‌های شرکت ساخت درباره نرخ عوارضی جدید باند رفت قطعه دوم آزادراه تهران شمال گفت: «تردد عمومی باند رفت قطعه دوم آزاد راه تهران شمال از روز گذشته برقرار شده، اما هنوز عوارضی برای باند دوم اعمال نشده و کمیته مربوطه نرخ پیشنهادی برای عوارضی باند رفت قطعه دوم (عوارضی به غیر از تونل البرز) را بررسی کرده و نرخ بررسی شده به صورت محرمانه برای وزیر راه و شهرسازی ارسال شده، اما هنوز نرخ عوارضی از سوی وزیر راه تایید نشده است.»

او ادامه داد: «در حال حاضر فعلا عوارضی قطعه یک به طور جداگانه از عوارضی تونل البرز اخذ می‌شود و عوارضی قطعه دوم هم اعمال نشده است. ممکن است وزیر راه و شهرسازی تغییراتی را بر نرخ پیشنهادی اعمال کند و به همین دلیل عددی مشخصی اعلام نشده است.»

ماجرای رقم سرسام آور عوارض آزادراه تهران شمال چیست؟

سعید شهسواری، مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال نیز با تکذیب گمانه‌زنی‌ها در خصوص نرخ عوارض منطقه ۲ آزادراه گفت: «هنوز نرخی از سوی وزارت راه و شهرسازی به ما ابلاغ نشده و در صورت ابلاغ وزارت راه و شهرسازی، نرخ جدید عوارض منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال اعلام و اعمال می‌شود.»

ماجرای رقم سرسام آور عوارض آزادراه تهران شمال چیست؟

همچنین عباس بیات سرمدی، مدیرکل بهره‌برداری از آزاد راه ها گفت: «نرخ عوارض ۳۰۰ هزار تومان برای مسیر رفت و برگشت آزاد راه تهران شمال حتی در شرایطی که وزیر راه و شهرسازی بالاترین رقم پیشنهادی عوارضی را قبول کند هم درست نیست و اکنون به دلیل آنکه هنوز وزیر راه و شهرسازی نرخ قطعه دوم آزاد راه تعیین نکرده، تردد از این قطعه رایگان است.»

او گفت: «نرخ پیشنهادی ما برای عوارض آزاد راه ۶۰ هزار تومان است که در حال حاضر وزیر راه و شهرسازی دستوری برای آن نداده است و به طور معمول بخشی از این عوارض کاهش می‌یابد.»

مطالب مرتبط
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • من که راضی ام تیر ۱۹, ۱۴۰۲

    منکه از این مبلغ راضی ام.
    بکنن ۵۰۰ هزار تومن اصلا. ۳ روز تعطیلی میخوایی بری خوش بگذرونی ترافیک و شلوغی ساحل و اشغال و کثافت. از این ۳۰۰ هزار تومن به نظرم ۱۰۰ هزار تومنش مستقیم بره به حساب شهرداریها و استانداریهای شمال کشور. چون این کار تو همه ی کشورها و مناطق توریستی انجام میشه. فشاری که سر شهرداری و استانداریها و اداره های مربوطه به علت توریسم میاد بالاست. و تو ایران بر خلاف باقی کشورا حتی بودجه ی استانی و ردیف بودجه های ادارات یه منطقه ی توریستی ضریب نمیخوره. خودم بچه شمال نیستما. بچه سمنانم اصالتا تهران زندگی میکنم

    • محمد تیر ۱۹, ۱۴۰۲

      یه کلمه هم از …. جناب پرفسور شما لطف کنید هروقت خواستید ایران رو با تمام کشورها مقایسه کنید، لطفا کمی سواد خرج کنید و از همه ی جوانب مقایسه کنید، مثل درآمد طبقه متوسط و کارگر، میزان خدمات و بهره وری سازمانهای خدماتی و دولتی و شهرداریها، مقایسه بودجه همه ی ارگانهای دولتی با یکدیگر و مخصوصا با سازمانهای خدماتی… در آخر خیالمون راحت شد که شما راضی هستی و مشکلی نداری برای تفرج در کنار آت و آشغالهای کنار ساحل کثیف شمال یه همچین هزینه ای هم میپردازی. خوش باشی مهندس… واقعا راست میگن که: از ماست که بر ماست.