ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سالگرد اولین پرواز بویینگ ۷۴۷
تکنولوژی

سالگرد ۴۷ سالگی بوئینگ ۷۴۷؛ پرنده آهنینی که حمل و نقل هوایی را متحول کرد

سه شنبه گذشته سالگرد اولین پرواز یکی از تاریخ سازترین و باسابقه ترین هواپیماهای غیر نظامی دنیا بود. ۴۷ سال پیش در روز نهم فوریه سال ۱۹۶۹، اولین جامبوجت 747 دنیا، در مالکیت شرکت پَن اَم، از روی ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۰

سه شنبه گذشته سالگرد اولین پرواز یکی از تاریخ سازترین و باسابقه ترین هواپیماهای غیر نظامی دنیا بود. ۴۷ سال پیش در روز نهم فوریه سال ۱۹۶۹، اولین جامبوجت 747 دنیا، در مالکیت شرکت پَن اَم، از روی باند فرودگاه به هوا برخاست. آن روز آغاز تحولی بنیادین در صنعت حمل و نقل هوایی بود.

بوئینگ ۷۴۷ با آن بدنه عریض و صندلی های زیادش، ظرفیت ایرلاین ها در حمل مسافر طی هر پرواز را تا حد زیادی افزایش داد. این ملکه آسمان ها تقریباً در طی عمر طولانی خود بی همتا ماند.

در طی ۴۷ سال گذشته شرکت بوئینگ بیش از ۱۵۰۰ فروند ۷۴۷ را در سرتاسر دنیا به فروش رسانده است. از رقبای مطرح آن می توان به مدل های DC-10 و MD11 شرکت مکدونالد داگلاس و L-1011 Tristar کمپانی لاکهید اشاره کرد. گرچه آنها هرگز نتوانستند در حد و اندازه ۷۴۷ ظاهر شوند.

امروزه نیز تنها هواپیمای چهار موتوره ای که می تواند آن را به چالش بکشد، یک سوپر جامبو با نام ایرباس A380 است. اما باید بدانید که A380 بیش از ۳۵ سال از ۷۴۷ جوانتر و جدیدتر است.

بازار امروز این جامبوجت کهنه کار تفاوت زیادی با دهه ۱۹۷۰ دارد. امروزه تقاضا برای هواپیماهای مسافربری پهن پیکر به هیچ وجه مثل سابق نیست. علاوه بر این، پیشرفت های تکنولوژیک و مهندسی در صنعت هوایی، انجام پروازهای طولانی با هواپیماهای سبک تر دو موتوره را نیز فراهم کرده است.

در طی ۸ سال گذشته بوئینگ تنها توانسته ۴۵ فروند هواپیمای ۷۴۷ را به فروش برساند، که بیشتر آنها نیز با هدف حمل بار مورد استفاده قرار گرفته اند. حتی بازار ۷۴۷ های باربری نیز حال روز خوشی ندارد.

شرکت بوئینگ ماه قبل اعلام کرد که بار دیگر سرعت تولید این سری از هواپیماهای خود را کاهش می دهد. آنها در سال گذشته نیز سرعت این خط تولید را از ۱.۳ فروند در هر ماه، به ۱ فروند در ماه کاهش داده بودند. حالا نیز قرار است این نرخ به یک فروند در هر ۲ ماه کاهش یابد. طبق اعلام شرکت ضرر حاصل از این تصمیم بالغ بر ۵۶۹ میلیون دلار می شود.

آن طور که به نظر می رسد خط تولید این هواپیما به روزهای پایان کار خود نزدیک می شود، گرچه حداقل تا یک یا دو دهه دیگر نیز شاهد پروازهای این پرنده آهنین غول پیکر خواهیم بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • سیاوش
    سیاوش | ۲۳ بهمن ۱۳۹۴

    راسته میگن فیسبوک صفحه هایی که تصویر سید حسن نصرا... رو بزارن می بنده ؟؟

  • s.s.b
    s.s.b | ۲۳ بهمن ۱۳۹۴

    اگه بتونیم هواپیما ها رو کم مصرف بکنیم و هزینه سوخت پایین بیاریم بلیت ارزون میشه و مردم بیشتر سوار هواپیما میشند و این میتونه بازگشت هواپیماهای غول پیکر تضمین کنه

    • آریا
      آریا | ۲۴ بهمن ۱۳۹۴

      کم مصرف ترین هواپیما در حال حاظر 787 . به خاطر بدنه فیبر کربنی و موتور کم مصرفش

مطالب پیشنهادی