ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

استفاده از تشخیص چهره در عینک هوشمند فیسبوک منوط به وجود بسترهای قانونی است

مدیر بخش واقعیت افزوده و واقعیت مجازی فیسبوک، «اندرو بازورت» (Andrew Bosworth)، پنج‌شنبه هفته پیش در جلسه‌ای درون سازمانی به کارمندان خود گفته که این شرکت فعلا مشغول ارزیابی چارچوب‌های قانونی است تا درباره استفاده ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۷:۱۵

مدیر بخش واقعیت افزوده و واقعیت مجازی فیسبوک، «اندرو بازورت» (Andrew Bosworth)، پنج‌شنبه هفته پیش در جلسه‌ای درون سازمانی به کارمندان خود گفته که این شرکت فعلا مشغول ارزیابی چارچوب‌های قانونی است تا درباره استفاده از فناوری تشخیص چهره درون دستگاه‌های خود تصمیم بگیرد.

در این جلسه یکی از کارمندان از مدیر فیسبوک پرسید که در صورت فراگیری عینک‌های هوشمند آیا مردم می‌توانند درخواست کنند که چهره‌شان غیرقابل جستجو باشد یا نه. این کارمند که هویت او مشخص نیست به‌طور خاص درباره نگرانی‌های مربوط به استفاده از این فناوری در دنیای واقعی و مشکل کسانی صحبت کرد که به دنبال مردم عادی می‌افتند و آن‌ها را تعقیب می‌کنند. بازورت در پاسخ گفت: «تشخیص چهره...شاید حساس‌ترین مسئله‌ای باشد که مزایا و معایب واضحی دارد، ولی نمی‌دانیم که چه تعادلی باید بین آن‌ها برقرار کنیم.»

مطابق گزارش جلسه، بازورت بلافاصله تاکید کرد که هنوز تصمیمی گرفته نشده و قوانین موجود می‌تواند از ارائه قابلیت جستجوی افراد بر اساس چهره آن‌ها در دنیای واقعی جلوگیری کند. او سپس به توئیتر رفت و در صفحه خود نوشت که فیسبوک با آغوش باز آماده دریافت ایده‌های گوناگون پیرامون عینک‌های واقعیت افزوده خود بوده و فرآیند توسعه این محصولات هنوز در مراحل اولیه است.

بازورت در توئیت دیگری نوشت: «تشخیص چهره به دلایل مشخص و منطقی موضوع به شدت بحث‌برانگیزی است و چندی قبل به این موضوع اشاره کردم که چطور می‌توانیم درباره مزایا و معایب آن گفتگویی کاملا عمومی داشته باشیم. من در جلسه امروزمان به‌طور خاص گفتم که محصول فیسبوک بدون این فناوری هم مشکلی نخواهد داشت، اما اگر به نحوی که عموم مردم و نهادهای قانون موافق باشند، بتوانیم از این فناوری استفاده کنیم، کاربردهای جذابی برای آن مطرح است.»

فیسبوک اولین بار پارسال به طور عمومی از پروژه عینک‌های هوشمند خود سخن گفت و مدعی شد که آن‌ها را در سال ۲۰۲۱ معرفی می‌کند. این عینک‌ها ظاهرا با همکاری شرکت Ray-Ban ساخته می‌شوند و احتمالا به رقابت مستقیم با محصولات برندهایی نظیر اسنپ‌چت و آمازون می‌روند.

فیسبوک قبلا در شبکه اجتماعی خود از فناوری تشخیص چهره برای شناسایی چهره افراد درون تصاویر و تگ‌گذاری روی آن‌ها استفاده کرده بود. البته این اتفاق برای آن‌ها بی‌دردسر نبود و همین امروز در خبر دیگری اعلام شد که این شرکت به خاطر استفاده از سیستم تشخیص چهره در ایالت ایلینوی آمریکا محکوم به پرداخت ۶۵۰ میلیون دلار غرامت شده است. حالا با توجه به گمانه‌زنی‌های استفاده از تشخیص چهره در محصول مهمی مثل عینک که در هر محیطی می‌تواند به کار گرفته شود، این مسئله اهمیت دوچندانی پیدا و فیسبوک را مجاب کرده تا اول بسترهای حقوقی موجود را بررسی کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی