ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گزارش تپسی
فناوری ایران

مدیر عامل تپسی: تا پایان امسال فروش‌مان سه برابر می‌شود، بزودی وارد حوزه‌های جدیدی می‌شویم

تپسی در آستانه ورود به بورس اعلام کرد که پس از عرضه اولیه سهام این استارتاپ در بورس، برنامه‌های ویژه‌ای دارد. مدیرعامل تپسی تاکید کرد آنها قصد دارند پس از این موضوع، هر ماه وارد ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۹:۱۳

تپسی در آستانه ورود به بورس اعلام کرد که پس از عرضه اولیه سهام این استارتاپ در بورس، برنامه‌های ویژه‌ای دارد. مدیرعامل تپسی تاکید کرد آنها قصد دارند پس از این موضوع، هر ماه وارد سه شهر جدید بشوند و در شهرهای فعلی تمرکز کنند و همچنین سرویس‌های جدیدی در حوزه حمل و نقل راه‌اندازی کنند و برخی از سرویس‌های قدیمی مانند تپسی لاین را مجدد بازگردانند. او همچنین تاکید کرد که تا پایان سال وارد سه بیزینس جدید خواهند شد که از حوزه حمل و نقل متفاوت است.

«میلاد منشی پور» در نشست خبری تپسی پیرامون ورود این استارتاپ به بورس تاکید کرد که فروش آنها تا پایان سال بیش از سه برابر خواهد شد و آنها قصد دارند سهم بیشتری از بازار و رقیب اصلی خود در بازار را بگیرند.

گزارش تپسی

طبق اعلام مدیرعامل این شرکت در نشست خبری امروز، قرار است تمامی درآمد حاصل از فروش سهام صرف رشد شرکت شود. در قدم اول، قرار است تپسی تعداد سفرهای خود را در شهرهایی که حضور دارد، بیشتر کند و در ادامه نیز به ۱۵ تا ۲۰ شهر جدید وارد شود.

منشی پور همچنین در پاسخ به این پرسش دیجیاتو مبنی بر اینکه آنها چه شرایطی را پذیرفتند تا وارد بورس بشوند و آیا ممکن است این شرایط برای سایر استارتاپ‌ها مشکلاتی می آفریند یا نه به دیجیاتو گفت: «شروط 17گانه‌ای از سوی مسئولان بازار سرمایه برای استارتاپ‌ها مشخص شده و سازمان بورس نیز آن را ابلاغ کرده است. ضوابط تعیین شده به طور کلی جهت حفظ حقوق سهامداران آتی با در نظر گرفتن ویژگی‌های استارتاپ‌ها است. از میان این موارد می‌توان سه مورد را از اصلی‌ترین شروط پذیرش یک استارتاپ در بورس دانست. اول اینکه  تمام سرمایه حاصل از عرضه اولیه به شرکت بازگردد تا صرف توسعه آتی و سرمایه‌گذاری شود و خروج سرمایه رخ ندهد.»

به گفته منشی پور شرط دیگر عدم خروج سهامداران اصلی و تیم‌های مدیریت از استارتاپ است: «مورد سوم نیز که ارتباط چندانی با بازار سرمایه ندارد اما برای شرکت‌های استارتاپی مهم است، دریافت یک سری تاییدیه در رابطه با نیازهای بنیادین استارتاپ‌ها از سوی نهادهای مختلف است. به طور مثال یک شرکت در بحث حفاظت از داده بایستی مدرک تاییدیه‌ای از سوی نهادی مانند افتا دریافت کند تا نشان دهد این مجموعه ساختارهای حفاظت از داده را دارد و خطری مانند نشت داده رخ خواهد داد.»

گزارش تپسی

اما سختی این شروط برای تپسی چگونه بود؟ منشی پور باور دارد سختی این شروط برای تپسی از آنجایی بوده که این موارد برای اولین بار انجام می‌شد و برخی سیاست‌گذاری‌ها یا اینکه چه نهادی بایستی در چه زمینه‌ای تاییدیه دهد، مشخص نبوده است: «این امر بخش عمده‌ای از یک مسیر دو ساله بود و اینکه می‌گوییم ما به عنوان یک صنعت پذیرش شدیم نه به عنوان یک شرکت، به علت چنین ساز و کارهایی بود.»

در گزارش ارزش‌گذاری اعلام شده است تپسی با بهبود الگوریتم سیستم خود، درآمد رانندگان را افزایش می‌دهد. منشی پور در پاسخ به دیگر پرسش دیجیاتو مبنی بر اینکه این بهینه‌سازی سیستم دقیقا چیست و دوم اینکه آیا نگران عدم تمایل همکاری رانندگان با تپسی در آینده نیستید؟ پاسخ داد: «یک سری از بحث‌های این موضوع استراتژیک است که در حال حاضر نمی‌توان آن‌ها را عنوان کرد. اما به طور کلی این اتفاق رخ خواهد داد که عملا بهینگی سیستم باعث می‌شود تا به مرور درآمدهای راننده افزایش یابد. همچنین سیستم به نحوی برنامه‌ریزی شده تا این قابلیت وجود داشته باشد که پلتفرم بتواند کمیسیون‌های متفاوتی را از هر راننده دریافت کند؛ کمیسیون دریافتی می‌تواند بیشتر یا حتی کمتر از رقم فعلی باشد. این بحث آن قدر مفصل است که وقتی توانستیم آن را عملی کنیم نیازمند نشست خبری دیگری است.»

یکی دیگر از نکات قابل توجه گزارش اخیر، تفاوت میان پیش‌بینی‌های رقم درآمد عملیاتی و سود خالص تپسی در سال 1400 است چرا که آنچه در امیدنامه پیش‌بینی شده بود با آنچه که در گزارش ارزش‌گذاری ذکر شده بود تفاوت داشت.

گزارش تپسی

«میترا عظیمی» مدیر ارشد مالی تپسی در پاسخ به این پرسش دیجیاتو مبنی بر اینکه آیا کرونا در عدم تحقق پیش‌بینی‌ها تاثیر داشت؟ اعلام کرد این موضوع به چند عامل بستگی داشته: «یکی از دلایل همین بحث کرونا بود که پیش‌بینی شده بود در سال 1400 از پیک کرونا عبور خواهیم کرد و درگیر این بیماری نخواهیم بود. بحث دوم نیز پیش بینی درباره عرضه تپسی در بورس طی سال 1400 و بالتبع آن ورود سرمایه به شرکت بود که این موضوع نیز محقق نشد؛ از همین رو به هدف‌گذاری‌هایمان نرسیدیم.»

عظیمی تاکید کرد که مجموعه کاردان تا حدودی حسابرسی و پیش‌بینی محافظه‌کارانه‌ای داشته است: «به طور مثال درآمد عملیاتی محقق شده ما در سال 1400 بیش‌تر از درآمد پیش‌بینی شده در گزارش ارزش‌گذاری بود؛ اما درباره سود خالص 1400 با توجه به اینکه هنوز حسابرسی انجام نشده اظهار نظری نمی‌کنم ولی خبرهای خوبی در این زمینه اعلام خواهد شد.»

عظیمی تاکید کرد درآمد 6 ماهه دوم 1400 در مقایسه با مدت مشابه قبل حداقل 55 درصد رشد داشته است و مجموع درآمد سالانه شرکت نیز بیش از 50 درصد نسبت به سال گذشته آن افزایش یافته، لذا این پیش بینی‌ها در مورد درآمد درست است. او همچنین اعلام کرد درآمد سه ماهه آخر سال 1400 تپسی، 90 درصد بیش از میانگین درآمد ماهانه شش ماه ابتدایی سال گذشته بود: «بنابراین به وضوح دیدیم که از دی ماه به بعد و با گسترش واکسیناسیون کرونا، اثر شیوع این بیماری بر درآمد عملیاتی بسیار کاهش یافت.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Hasan Asadi
    Hasan Asadi | ۲۵ فروردین ۱۴۰۱

    تپسی می خواهد تمام رانندگان رو قربانی بازاریابی خود کند با پائین آوردن کرایه ها قصد دارد درصد بیشتری از بازار حمل و نقل را در اختیار بگیر یک سری آدم آدم با ترفندهای مسخره می خواهند بازار رقیب رو صاحب شوند ترفند بچه گانه و ناجوان مردانه

  • رسول نیرومندی
    رسول نیرومندی | ۲۴ فروردین ۱۴۰۱

    سلام من به عنوان بازاریاب تپسی،سنوات سال ۹۹ و ۱۴۰۰ رو تا به امروز ندادید چطور تونستید وارد بورس بشید

مطالب پیشنهادی