ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

مدیرعامل پستکس:‌ یک بازارگاه خدمات پستی با کامل‌ترین سرویس‌ها را به کاربران ارائه می‌دهیم

بازارگاه خدمات پستی «پستکس» در سال گذشته بیش از ۱ میلیون بسته درون شهری، برون شهری و بین‌المللی را جابجا کرده و با استفاده از خدمات هوشمند ۳۰ درصد در مسیر مسافت و مصرف سوخت، ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۵

بازارگاه خدمات پستی «پستکس» در سال گذشته بیش از ۱ میلیون بسته درون شهری، برون شهری و بین‌المللی را جابجا کرده و با استفاده از خدمات هوشمند ۳۰ درصد در مسیر مسافت و مصرف سوخت، صرفه جویی کرده است. این مجموعه با شتابدهی شرکت‌های فعال در زمینه خدمات پستی، شرکت‌های مختلفی را در زمینه خدمات لجستیک برای فروشگاه‌های اینترنتی و کاربران فراهم کرده که درکنار هم مجموعه‌ خدمات کامل پستی را شکل می‌دهند.

«پستکس» پلتفرم جامع خدمات پستی است که کاربران با مشخص کردن حجم، وزن، مبدا، مقصد و نحوه پرداخت توسط فرستنده یا گیرنده، از اینکه کدام شرکت‌های پستی، با چه هزینه و محدودیت‌هایی بسته را ارسال خواهند کرد، آگاه می‌شوند. پس از این مرحله کاربر می‌تواند با انتخاب شرکت پستی، مرسوله در منزل یا محل کار از کاربر دریافت، در صورت نیاز بسته‌بندی و به شرکت پستی انتخاب شده در شهر مبدا تحویل داده می‌شود. خدمات پستکس به صورت پست درون شهری، برون شهری و برون‌مرزی و پیش‌کرایه و پس‌کرایه و همچنین پرداخت در محل(COD) ارائه می‌شود.

اگرچه پستکس خود را موظف به رصد دقیق مرسوله تا تحویل به مقصد می‌داند اما امکان استفاده از بیمه تکمیلی برای کاربران فراهم شده تا از دریافت غرامت در صورت آسیب‌دیدگی بسته‌های خود، آسوده خاطر باشند. همچنین امکان رصد مرسولات برای فرستنده و گیرنده با استفاده از وب‌سرویس‌های ارائه شده از سوی شرکت‌های پستی همکار با پستکس وجود دارد.

آمارهای پستکش نشان می‌دهد که سال موفقی را گذرانده است

«بابک عقیلی‌نسب»، در گفتگو با دیجیاتو ضمن اعلام این نکته که این شرکت خصوصی تاکنون هیچ جذب سرمایه‌ای نداشته از سودآوری بیش از سه میلیارد تومانی این شرکت در سال گذشته خبر داده که به گفته او باعث شده مجموعه‌های بانکی و صنعتی جذب این مجموعه شوند و مذاکراتی برای سرمایه‌گذاری روی این شرکت صورت گرفته است؛ مذاکراتی که البته هنوز به نتیجه نرسیده است.

آنطور که عقیلی‌نسب به دیجیاتو گفت فعالیت این شرکت از سال 1397 آغاز شده اما اوج فعالیت‌شان همزمان با شیوع کرونا در کشور بوده است؛ آن‌ها در این ایام با ارائه خدمات پستی در منزل یا محل کار، توانسته‌اند نقش مهمی در شکستن زنجیره شیوع کووید 19 ایفا کنند.

سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها در راستای رفع نیازهای مشتریان

پستکس به جز خدماتی که ارائه می‌دهد به عنوان خانه خلاق و نوآور، مرکز نوآوری و شتابدهنده نیز فعالیت می‌کند. موضوعی که موجب گستردگی هر چه بیشتر خدمات پستکس شده تا پاسخ‌گوی نیاز مردم در زمینه ارسال بسته باشد. عقیلی‌نسب با بیان این مطلب به دیجیاتو گفت:

«پستکس هم شتابدهی کرده و هم سرمایه‌گذاری می‌کند. ما استارتاپ‌هایی را که ایده‌ای متناسب با فعالیت ما دارند اما سرمایه اولیه و ظرفیت برای ارائه خدمات به مشتریان ندارند را جذب و علاوه‌بر سرمایه‌گذاری، نقش منتور را نیز برای آن‌ها ایفا می‌کنیم. این استارتاپ‌ها به عنوان زیرمجموعه پستکس فعالیت خود را آغاز و بخش بزرگی از خدماتشان را به خود ما ارائه می‌کنند.»

«شاپکس» یکی از همین استارتاپ‌هایی است که پس از سرمایه‌گذاری پستکس، به عنوان زیرمجموعه این شرکت در حال فعالیت است. مدیرعامل پستکس هدف از تولد شاپکس را ارائه هرچه بهتر خدمات به فروشگاه‌های اینستاگرامی و تلگرامی عنوان کرد و افزود: 

«مدیریت سفارش یکی از بزرگترین مشکلات این دست فروشگاه‌های آنلاین است که شاپکس راه‌حلی برای این مشکل ارائه می‌کند؛ پنل با دامنه اختصاصی به فروشنده داده شده و تمام پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی با قیمت و موجودی به شاپکس منتقل می‌شوند. فروشنده نیز می‌تواند این لینک را در صفحه خود قرار داده و مشتریان برای خرید به شاپکس مراجعه کنند.»

ارائه خدمات لجستیک، انبارداری و حسابداری و... از دیگر امکاناتی است که به گفته عقیلی‌نسب در اختیار فروشندگان فعال در شاپس قرار گرفته و خریداران آن‌ها نیز می‌توانند از مزیت پستکس برای دریافت محصول خود بهره‌مند شوند.

سرمایه‌گذاری روی استارتاپ «امنیتو» از دیگر فعالیت‌های این شرکت بوده که بخش مهمی از دغدغه خرید و فروش آنلاین را رفع می‌کند: «برای حل مشکل عدم اعتماد در یک خرید آنلاین، خریدار هزینه محصول را به یک حساب مجازی واسط واریز کرده و فروشنده نیز فرصت دارد تا ظرف 24 ساعت، کالا را ارسال کند. سپس تا زمانی که سفارش به دست مشتری رسیده و صحت آن تایید شد، پول به حساب فروشنده منتقل خواهد شد؛ در صورت عدم ارسال در مهلت تعیین شده از سوی فرستنده نیز اصل پول به خریدار باز می‌گردد.»

مدیرعامل پستکس به دیگر سرمایه‌گذاری‌شان روی «پیکاپ» اشاره کرده و مدعی شد اولین سامانه پلتفرمی پیک در داخل کشور است که با همکاری با سایر شرکت‌ها، امکان مقایسه را برای کاربران فراهم ساخته است: «همچنین سرویس پیکاپ پلاس در 128 شهر ایران فعال بوده و سرویس پیک درون شهری را با قیمت ثابت انجام می‌دهد. یعنی هزینه ارسال تنها بسته به سایز مرسوله تعیین شده و مسافت میان مبدا و مقصد در قیمت نهایی تاثیری ندارد.»

آشنایی با دیگر خدمات پستکس

نکته جالب آمار کارنامه این مجموعه، فعالیت قوی پستکس در شهرستان‌ها است

او در ادامه به سایر خدمات ویژه‌ای که از سوی این شرکت ارائه می‌شود اشاره کرده و گفت: «پست سرد یکی از خدمات جدید ما است که برای ارسال موارد خاص مثل نمونه‌های عفونی-آزمایشگاهی استفاده می‌شود. برخی آزمایش‌ها در ایران بایستی در مگالب‌ها بررسی شده که 9 تای آن در تهران و یکی در اصفهان است. متاسفانه در حال حاضر نمونه‌برداری‌هایی که در آزمایشگاه‌های سایر شهرها صورت می‌گیرد در یک بسته‌بندی نامناسب در ظرف پر از یخ انجام شده که ریسک‌های بسیاری به دنبال دارد. اما با استفاده از سرویس پست سرد می‌توان نمونه‌ها را در ظرف‌های مخصوص هستند جمع‌آوری کرده و تا 24 ساعت به سراسر کشور ارسال کرد و هزینه آن توسط سرویس ما به مراتب از پست‌های ویژه سرد که برخی شرکت‌های خدمات پستی انجام می‌دهند، کمتر است.»

عقیلی‌نسب با بیان اینکه برای اولین‌بار در کشور، پست بین‌المللی را راه‌اندازی کرده‌اند، اظهار داشت آن‌ها با اتکا به نمایندگی‌های گسترده خود در کشور، خدمات پست خارجی را از در تا در ارائه می‌کنند:

«پستکس در این سرویس بیش از 202 کشور دنیا را پوشش داده و تنوع همکاری با ستادهای شرکت‌های پستی بین‌المللی مختلف، محدودیت‌ها را برای کاربران ایرانی رفع کرده است. به طور مثال اگر فردی بخواهد آجیل به آمریکا ارسال کند، نمی‌تواند از شرکت پست بین‌المللی که در امارات ستاد دارد استفاده کند زیرا ورود آجیل از ایران به امارات ممنوع است؛ اما اگر آن شرکت در یک کشور اروپایی مثل یونان ستاد داشته باشد، با توجه به عدم محدودیت ذکر شده ارسال آجیل به راحتی انجام گرفته و به دست فرد در آمریکا می‌رسد.»

او در ادامه با اشاره به قوانین متفاوت گمرکی در کشورهای مختلف اظهار داشت امکان تعیین قیمت قطعی لحظه‌ای برای مرسولات سرویس پست خارجی (بین‌المللی) وجود ندارد. اما پس از ثبت سفارش، بارگذاری عکس و داده‌های توضیحی درباره کالا و تعیین انتخاب شرکت سرویس‌دهنده؛ آن شرکت در ظرف کمتر از یک ساعت امکان و قیمت قطعی را تعیین و پستکس آن را با ارسال پیامک به مشتریان خود اطلاع می‌دهد. پس از پرداخت هزینه از طریق لینک پرداختی قرار گرفته در پیامک ارسالی، فرآیند ارسال بسته پستی آغاز می‌شود. 

مدیرعامل پستکس ابراز امیدواری کرد در آینده‌ای نزدیک و با کمک هوش مصنوعی بتوانند این فرآیند را هوشمند کرده تا با بررسی و تحلیل لحظه‌ای قوانین گمرکی کشورها، نتیجه را به مشتری اعلام کنند.

او در پایان از ایجاد بستری برای جمع‌آوری و توزیع همزمان مرسوله در پستکس سخن گفت. در این سرویس، ظرفیت سرویس نقلیه نماینده تیپاکس به صورت لحظه‌ای محاسبه شده و به صورت همزمان می‌توان بسته‌ای را از مشتری تحویل گرفت یا به او تحویل داد.

به گفته عقیلی‌نسب آن‌ها در سال گذشته در 400 هزار مسیر از این سیستم استفاده کرده که منجر به کاهش 28 درصدی جابه‌جایی‌ها شده‌است: «اگر جابه‌جایی هر مرسوله پستی به طور متوسط نیاز به 6 کیلومتر پیمایش داشته باشد، نزدیک به 700 تا 800 هزار کیلومتر در جابه‌جایی صرفه‌جویی کرده‌ایم که تاثیر بسزایی در کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا دارد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • zeynab Faraji
    zeynab Faraji | ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

    سامانه پستکس با زیرساخت های متفکرانه برای هر مشکل ایده ای ارائه میده.
    کاملترینی‌ پستکس

  • وحید روشنی
    وحید روشنی | ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

    کشور به این نوع استارتاپ ها نیاز جدی دارد

مطالب پیشنهادی