ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

داخلی سازی خودروهای اقتصادی خارجی
خودرو

واردات خودرو با هدف داخلی سازی؛ ایده عجیب وزارت صمت برای بازار خودرو

واردات خودرو با اهداف متعددی صورت می‌گیرد که یکی از آن‌ها، داخلی سازی خودروهای اقتصادی خارجی است. از طریق داخلی سازی می‌توان سرعت تولید و عرضه خودروهای ارزان‌قیمت را افزایش داد. این درحالیست که تولید ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۲۸ تیر ۱۴۰۱ | ۱۹:۱۵

واردات خودرو با اهداف متعددی صورت می‌گیرد که یکی از آن‌ها، داخلی سازی خودروهای اقتصادی خارجی است. از طریق داخلی سازی می‌توان سرعت تولید و عرضه خودروهای ارزان‌قیمت را افزایش داد. این درحالیست که تولید خودروها ارزان قیمت با کیفیت مطلوب، یکی از سخت ترین کارها در صنعت خودروسازی است که تنها خودروسازان بسیار بزرگی نظیر تویوتا، فولکس واگن یا گروه رنو از پس آن بر می آیند. بنابراین تحقق این ایده عجیب چندان محتمل به نظر نمی رسد.

به گفته رئیس انجمن قطعه سازان: «وزارت صمت قصد دارد پس از واردات خودروهای اقتصادی و دسترسی به تکنولوژی ساخت آن‌ها، نسخه‌های ایرانیزه شده را به تدریج روانه بازار کند. این کار مستلزم پشتیبانی قطعه سازان و فعالیت بیشتر خودروسازان داخلی است.»

به سبب فرسودگی و از دور خارج شدن بسیاری از ماشین‌های ارزان‌قیمت، کمبود خودروهای داخلی به شدت در بازار احساس می‌شود. البته با ازسرگیری واردات خودرو و عرضه ماشین‌های ارزان‌قیمت، این کمبود تا حد زیادی جبران خواهد شد.

خودروسازان داخلی نیز به نوبه خود در تلاش هستند تا با افزایش تیراژ تولید محصولات اقتصادی، خلأ موجود در بازار را پر کرده و مسئولیت خود را در قبال تنظیم بازار انجام دهند. به توصیه وزارت صمت، داخلی سازی خودروهای اقتصادی خارجی قدم بعدی خودروسازان و مونتاژکارها است که می‌تواند به سرعت عرضه ماشین‌های ارزان‌قیمت به بازار کمک کند.

نقش قطعه‌سازان بسیار پر رنگ است

در این میان نباید از نقش مهم قطعه سازان چشم‌پوشی کرد. با اینکه اکثر خودروسازهای داخلی به زنجیره قطعه‌سازی بدهکار هستند، اما قطعه‌سازان همواره از برنامه‌های تولیدی پشتیبانی، و تجهیزات و قطعات لازم را مهیا کرده اند.

با این وجود، توان مالی قطعه‌سازان نیز محدود بوده و به منظور تداوم همکاری باید مطالبات آن‌ها هر چه سریع‌تر پرداخت شود تا بدین ترتیب، هدف افزایش تیراژ ۵۰ درصدی تا پایان سال جاری تحقق یابد.

علاوه بر مشکل کمبود نقدینگی قطعه‌سازان، مسئله ورود و فروش لوازم یدکی قاچاق نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد تا خدشه‌ای در روند تولید وارد نشود. طبق آمار به دست آمده اخیر، بیش از ۲ میلیارد دلار قطعه و لوازم یدکی قاچاق در بازار وجود دارد و تنها راه‌حل مقابله با این مشکل، همکاری واحدهای مختلف، از جمله شبکه توزیع لوازم یدکی است.   

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی