ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آئودی R8 V10 GT RWD
اخبار خودرو

آخرین سری آئودی R8 V10 معرفی شد؛ خداحافظی با شکوه ژرمن‌ها با موتور V10

آئودی از مدل تولید محدود R8 V10 GT RWD رونمایی کرد. این سوپر اتومبیل موتور وسط، آخرین خودروی کمپانی با موتور 10 سیلندر است و خصوصیات به مراتب اسپرت‌تری نسبت به سایر اعضای خانواده خود ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۶ مهر ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۰

آئودی از مدل تولید محدود R8 V10 GT RWD رونمایی کرد. این سوپر اتومبیل موتور وسط، آخرین خودروی کمپانی با موتور 10 سیلندر است و خصوصیات به مراتب اسپرت‌تری نسبت به سایر اعضای خانواده خود دارد. بطور خلاصه این خودرو را می‌توان تلفیقی از قدرت زیاد مدل‌های کواترو و وزن پایین مدل‌های GT از خانواده R8 دانست. جالب است بدانید که در حال حاضر هیچ خودروساز آلمانی دیگری یک نمونه موتور 10 سیلندر را در خط تولید خود ندارد و با توقف عرضه این مدل آئودی، عملا خودروسازان آلمانی عرضه موتورهای ده سیلندر را به شکل کامل متوقف خواهند کرد.

آئودی R8 V10 GT RWD

مشخصات فنی آئودی R8 V10 GT RWD

مستقیم به سراغ پیشرانه می‌رویم. موتور 5.2 لیتری 10 سیلندر و تنفس طبیعی R8 V10 GT RWD توانایی تولید 620 اسب بخار قدرت و 565 نیوتن متر گشتاور را دارد. همانطور که از نام خودرو قابل حدس است، در این کوپه آتشین نیروی تولیدی موتور به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. این کار از طریق یک گیربکس 7 سرعته دوکلاچه انجام می‌پذیرد.

آئودی R8 V10 GT RWD

برای مقایسه بد نیست بدانید خروجی موتور R8 V10 GT RWD در مقایسه با نسخه R8 Performance RWD به اندازه 50 اسب بخار و گشتاور آن 15 نیوتن متر بیشتر است. این میزان گشتاور بین دورهای 6400 تا 7000 در دسترس قرار می‌گیرد.

آئودی R8 V10 GT RWD
آئودی R8 V10 GT RWD با 620 اسب بخار قدرت، قدرتمندترین مدل دیفرانسیل عقب تاریخ آئودی محسوب می‌شود.

با بازنگری‌هایی که مهندسین آئودی در گیربکس 7 سرعته انجام داده‌اند، تعویض دنده در R8 V10 GT RWD نیازمند زمان کمتری است. همچنین ضرایب دنده‌ها طوری انتخاب شده‌اند که هم شتاب و هم سرعت بهتر از سایر نسخه‌هاست.  

آئودی R8 V10 GT RWD
قوای محرکه آئودی R8 V10 GT RWD در یک نگاه

آئودی R8 V10 GT RWD برای دستیابی به سرعت 100 کیلومتر در ساعت، به 3.4 ثانیه زمان نیز دارد. این رقم در مقایسه با نسخه غیر جی تی 0.4 ثانیه بهتر است، با این حال نسخه Quattro با شتاب 3.1 ثانیه در وضعیت بهتری قرار دارد. محصول جدید ارباب حلقه‌ها در عرض 10.1 ثانیه سرعت خود را به 200 کیلومتر در ساعت می‌رساند. در صورت ادامه شتابگیری در مسیر مستقیم، امکان ثبت نهایت سرعت 320 کیلومتر در ساعت وجود دارد.

آئودی R8 V10 GT RWD

سیستم بیش‌فرمانی آئودی R8 V10 GT RWD

آئودی R8 V10 GT RWD به یک حالت اختصاصی با نام «دریفت مد» مجهز است. این حالت که از طریق یک دکمه روی فرمان فعال می‌شود، با بیش‌فرمانی دقیق و کنترل‌شده، انجام حرکت دریفت را برای راننده راحت‌تر می‌کند. حالت دریفت مد ارتباط تنگاتنگی با یک سیستم دیگر با نام Torque Rear Drive دارد. این سیستم دارای 7 پروفایل مختلف است که با انتخاب هر یک میزان انحراف قسمت عقب خودرو هنگام دریفت تغییر پیدا می‌کند.

آئودی R8 V10 GT RWD

آئودی می‌گوید این سیستم از سامانه کنترل چسبندگی به منظور ارزیابی شرایط و مدیریت میزان لغزندگی چرخ‌های عقب کمک می‌گیرد. علاوه‌بر این، داده‌های مربوط به سنسور تشخیص سرعت چرخ، زاویه فرمان، وضعیت پدال گاز و دنده انتخابی لحاظ می‌شوند تا میزان قدرت ارسالی به چرخ‌های عقب تنظیم گردد.

آئودی R8 V10 GT RWD

تمرکز بر کاهش وزن

کوپه اسپرت ارباب حلقه‌ها 1570 کیلوگرم وزن دارد که در مقایسه با نسخه غیر جی تی 20 کیلوگرم کمتر است. استفاده از رینگ‌های 20 اینچی اختصاصی و فیبرکربن در بدنه نقشی کلیدی در کاهش وزن این خودرو دارند. ترمزهای سرامیکی و صندلی‌های موسوم به سطلی هم که استاندارد هستند، باعث کاهش وزن می‌شوند. R8 V10 GT RWD روی تایرهای میشلن اسپرت کاپ 2 حرکت می‌کند.

آئودی R8 V10 GT RWD
قسمت‌های فیبرکربنی R8 V10 GT RWD؛ به لطف استفاده گسترده از فیبرکربن در بدنه، وزن این نسخه 20 کیلوگرم کمتر از مدل استاندارد است

به غیر از موارد فوق، باید گفت اجزای سیستم تعلیق جلو از مواد سبک‌تر انتخاب شده‌اند. بجز کاهش وزن، این اجزا هندلینگ آئودی R8 V10 GT RWD را نیز بهبود می‌بخشند. اگر بخواهیم دقیق‌تر باشیم، باید بگوییم میله ضد واژگونی جنسی از پلاستیک تقویت شده با فیبرکربن (CFRP) دارد. میله‌های اتصالی هم از آلومینیوم آنودایز شده هستند.

آئودی R8 V10 GT RWD
سیستم تعلیق R8 V10 GT RWD

برای کسانی که به دنبال مدیریت بیشتر روی سیستم تعلیق هستند، آئودی آپشنی ویژه دارد. با سفارش این آپشن، کمک فنرهای قابل تنظیم به R8 V10 GT RWD اضافه می‌شوند.

ادای احترام به نسل اول

آئودی R8 V10 GT RWD با اعداد و ارقام به گذشته اشاره می‌کند. این خودرو که با عنوان نسل دوم GT توصیف می‌شود، فقط به تعداد 333 دستگاه تولید خواهد شد. بد نیست بدانید آئودی از نسل قبلی که حدود 12 سال پیش رونمایی شد، به همین تعداد تولید کرد.

آئودی R8 V10 GT RWD

آخرین نسخه از R8 بنزینی با همان رنگ خاکستری موسوم به سوزوکای مات به فروش خواهد رسید. استفاده از این رنگ نیز به نوعی ادای احترام به نسل اول R8 GT است.

در داخل کابین هم آثار ادای احترام آئودی به نسل نخست به چشم می‌خورد. پوشش مشکی صندلی‌ها به همراه دوخت قرمز و همچنین کمربند تماما قرمز رنگ بارزترین نشانه‌ها در این زمینه هستند.

آئودی R8 V10 GT RWD

در نمای بیرونی با دقت در پوشش مشکی رنگ اسپلیتر جلو، پوشش رکاب‌های جانبی، المان‌های اختصاصی روی سپر جلو و عقب، دیفیوزر و باله عقب می‌توان R8 V10 GT RWD را از سایر نسخه‌ها تشخیص داد. ارباب حلقه‌ها می‌گوید برای دستیابی به ایرودینامیک بهتر، پایه باله عقب طراحی مخصوصی دارد. این کمپانی تاکید می‌کند مهندسان به منظور دستیابی به ایرودینامیک بهتر، تمامی اجزای بیرونی را در تونل باد تست کرده‌اند.

آئودی R8 V10 GT RWD

قیمت و زمان عرضه

آئودی R8 V10 GT RWD از سال 2023 وارد بازارهای اروپا و آمریکای شمالی خواهد شد. قیمت این سوپراتومبیل آلمانی در سرزمین مادری از 225,000 یورو آغاز می‌شود. همانگونه که در لابلای مطلب اشاره شد، از این خودروی جذاب تنها 333 دستگاه به فروش خواهد رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی