ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

معضل جای پارک در تهران
خودرو

کمبود 1.5 میلیون پارکینگ در تهران؛ معضل حل‌نشدنی پایتخت

معضل جای پارک در تهران به‌حدی شدید شده است که به نظر نمی‌رسد شهرداری بتواند به‌تنهایی این مشکل را حل کند.

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۵ آذر ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۰

معضل جای پارک در تهران به حدی شدید شده است که به نظر نمی‌رسد شهرداری بتواند به‌تنهایی این مشکل را حل کند. در حال حاضر شهر تهران به ۱.۵ میلیون جای پارک اضافی احتیاج دارد. عددی که تأمین آن بسیار دشوار به نظر می رسد و با توجه به تیراژ روزانه تولید خودرو در کشور، می‌توان تصور کرد که تا زمان دستیابی به چنین حجم عظیمی از فضای پارک، بار دیگر با ازدیاد خودروهای درحال تردد، کمبود دیگری رخ خواهد داد.

به گفته نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران: «شهرداری بدون کمک گرفتن از بخش خصوصی قادر به حل معضل کمبود جای پارک نیست. شهرداری موظف است با ساده‌سازی شرایط، بخش‌های خصوصی را تشویق به همکاری و ساخت مجتمع‌های پارکینگی کند. همچنین با احداث پارکینگ‌های چند‌طبقه برای واحدهای اداری و تجاری می‌توان درآمدزایی کرد.»

معضل جای پارک در تهران به کمبود املاک تحت اختیار شهرداری مربوط می‌شود. ظاهراً شهرداری حتی برای ایجاد فضای سبز و محوطه‌های بازی و تفریحی برای کودکان نیز با مشکل زمین خالی مواجه است. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت املاک شهرداری تنها برای پارکینگ مورد استفاده قرار گیرند.

ترافیک تهران

البته طبق گفته عضو شورای شهر، فضای زیرین پارک‌ها می‌توانند گزینه مناسبی برای احداث پارکینگ باشند. ولی این فضاها محدود بوده و در مجموع کفاف ایجاد ۱.۵ میلیون واحد جای پارک را نمی‌دهند. به‌غیراز هزینه‌های مضاعف، مسائلی همچون خطرهای بالقوه و بی‌استفاده شدن فضاهای سبز و مکان‌های تفریحی در طول احداث پارکینگ نیز باید در نظر گرفته شود.  

معضل جای پارک در تهران به یک مسئله آزاردهنده برای شهروندان تبدیل شده است. به‌طور متوسط حدود ۱۵ الی ۲۰ از وقت رانندگان تنها برای یافتن جای پارک خالی تلف می‌شود. اتلاف زمان در مناطق پرتردد و شلوغ حتی به ۴۰ دقیقه نیز می‌رسد و بار روانی سنگین و ناخوشایندی به راننده تحمیل می‌کند. از جمله پیامدهای نامطلوب کمبود جای پارک، معطل‌شدن رانندگان و روشن‌ماندن بیهوده خودروها می‌توان به ایجاد ترافیک و افزایش آلودگی هوا نیز اشاره کرد.

کمبود فضای خالی و نیاز به ساخت پارکینگ‌های بیشتر موضوعی نیست که شهرداری به‌تنهایی بتواند آن را حل کند. در حال حاضر اکثر پارکینگ‌های عمومی در سطح شهر در اختیار بخش خصوصی قرار دارد. به همین خاطر انتظار می‌رود بخش خصوصی در احداث پارکینگ و جبران کمبود فضای خالی جهت توقف خودروها به شهرداری کمک کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Mostafa
    Mostafa | ۸ آذر ۱۴۰۱

    دقیقا چاره کار فقط و فقط گسترس سیستم حمل و نقل عمومی و استفاده از تکنولوژی های روز دنیا در قسمت حمل و نقل برای استفاده ساده راحت و سریع

  • Mostafa
    Mostafa | ۸ آذر ۱۴۰۱

    دقیقا چاره کار فقط و فقط گسترس سیستم حمل و نقل عمومی و استفاده از تکنولوژی های روز دنیا در قسمت حمل و نقل برای استفاده ساده راحت و سریع ا

  • mrmoghari
    mrmoghari | ۵ آذر ۱۴۰۱

    پارکینگ چاره کارنیست، باید حمل نقل عمومی رو گسترش بدن تا کمتر ماشین استفاده بشه.

مطالب پیشنهادی