ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

گزارش نکس‌لوکس از SVODها: پرطرفدار میان کودکان و بزرگسالان، نامحبوب برای نسل زد

شاخص آگاهى از برند درمورد هرسه برند فيليمو، نماوا و فيلم‌نت، در مقايسه با شهريورماه، با رشد همراه بوده است.

مهدیه اسماعیلی
نوشته شده توسط مهدیه اسماعیلی | ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۹:۳۰

براساس داده‌های آژانس نکس‌لوکس، گروه سنی ۳۰ تا ۴۵ سال و کودکان زیر 8 سال، بیشترین میزان استقبال از پلتفرم‌های SVOD را دارند. این درحالی است که محتوای این پلتفرم‌ها در میان نسل زد محبوبیت کمتری دارد.

آژانس نکس‌لوکس که درزمینه انتشار گزارش درباره تحلیل عادات رسانه‌ای فعالیت دارد، گزارشی از شبکه نمایش خانگی مبتنی بر اشتراک (SVOD) در کشور منتشر کرده است.

Subscription Video On Demamd یا همان SVOD، رایج‌ترین نوع سرویس VOD است که کاربران با پرداخت مبلغی به‌شکل دوره‌ای (ماهانه، سالانه و...) می‌توانند به تمامی ویدیوهای سرویسی که در آن ثبت‌نام می‌کنند، دسترسی داشته باشند. معمولاً دراِزای پرداخت مبلغ اشتراک، نه تبلیغی نشان داده و نه پاپ‌آپی ظاهر می‌شود؛ البته در کشور ما علاوه بر دریافت حق اشتراک، برای کاربران تبلیغ نیز به نمایش درمی‌آید که این کار در سطح بین‌المللی چندان رایج نیست. براساس گزارش نکس‌لوکس، سه بازیگر اصلی در این بازار فیلیمو، فیلم‌نت و نماوا هستند.

براساس داده‌های موجود در این گزارش، ضریب نفوذ شبکه نمایش خانگی در ایران در شهریورماه ۱۴۰۲، برابر با ۱۳.۶ درصد بوده است؛ درواقع این افراد کسانی هستند که از طریق خرید اشتراک، برنامه‌ها را از پلتفرم‌های شبکه‌های نمایش خانگی تماشا می‌کنند. همچنین ممکن است با یک اشتراک، چندین نفر محتوای شبکه نمایش خانگی را دنبال کنند که مشمول ضریب نفوذ می‌شود.

آن‌طور که در گزارش نکس‌لوکس آمده است، اغلب کاربران از نظر حجم استفاده، در طبقه لایت یوزرها قرار مى‌گیرند. یعنى اغلب یک یا دو سریال را از پلتفرم دنبال مى‌کنند. فقط 1.7 درصد از افراد جامعه هوى یوزر هستند و بیشتر از 7 ساعت در هفته را به تماشای محتوای این پلتفرم‌ها اختصاص مى‌دهند. اغلب مخاطبان فقط سریال‌ها را از پلتفرم تماشا مى‌کنند و سایر برنامه‌ها مانند فیلم‌هاى سینمایى خارجى را از پلتفرم دنبال نمى‌کنند.

پراکندگى مخاطبان مستقیم SVOD

جالب است بدانید که بزرگ‌ترین گروه مخاطبان SVOD افراد ۳۰ تا ۴۵ سال هستند. گروه سنی ۳۱ تا ۴۵ سال نیز به‌تنهایی ۲۱.۷ درصد از مخاطبان را تشکیل می‌دهد. به‌طور کلی، رده سنى ۳۱ تا ۴۰ سال، نیمى از کاربران مستقیم شبکه نمایش خانگى برپایه حق اشتراک را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین رده ۳۱ تا ۴۵ سال، کاربران اصلى این پلتفرم‌ها محسوب می‌شوند.

همچنین براساس این گزارش، رده سنی ۳۳ تا ۳۷ سال بالاترین سرانه مصرف پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی برپایه حق اشتراک را دارد. نکته جالب اینجاست که نسل آلفا (به‌ویژه کودکان زیر ۸ سال) برای این پلتفرم‌ها هدف خوبی به‌حساب می‌آید. این درحالی است که میزان استقبال نسل زد از این پلتفرم‌ها چندان بالا نیست.

سهم پلتفرم از کانال‌هاى تماشاى محتوا

براساس نتایج به‌دست‌آمده توسط نکس‌لوکس، بخش قابل‌توجهى از محتواهاى ارائه‌شده در شبکه نمایش خانگى، از کانال‌هاى دیگرى دنبال مى‌شوند. به عنوان مثال، سریال زخم کارى که یکى از پربیننده‌ترین سریال‌هاى ارائه‌شده در شبکه نمایش خانگى محسوب مى‌شود، توسط ۵۸ درصد از افراد دیده شده، اما این تماشا لزوماً از طریق شبکه نمایش خانگى دیجیتال نبوده است.

گفتنی است که تنها ۳۱ از افراد این برنامه‌ها را از طریق پلتفرم‌هایى نظیر فیلیمو و نماوا تماشا کرده‌اند. بخش عمده‌ای از مخاطبان محتواى شبکه خانگى را از کانال‌هاى دیگر مانند دانلود از تلگرام، شبکه‌هاى ماهواره‌اى، کلوب‌ها و دستفروش‌ها دنبال مى‌کنند.

خرید از دستفروش بیشتر از دانلود از سایت محبوب است

بررسى نتایج در سه بازه زمانى نشان مى‌دهد که مخاطبان عمدتاً به‌سمت کانال‌هاى رایگان گرایش دارند. یعنى ترجیح مى‌دهند که براى تماشاى محتوا حق اشتراک پرداخت نکنند. همچنین تعداد افرادى که محتواى شبکه نمایش خانگى را از طریق ویدئوکلوب‌ها و دستفروش‌ها تهیه مى‌کنند رو به افزایش بوده است و حالا خریداران این محصولات بسیار بیشتر از افرادی هستند که فیلم‌ها را از وب‌سایت‌ها دانلود می‌کنند.

به‌طور کلى، میزان استفاده از کانال‌هاى مختلف براى دسترسى به محتواى شبکه نمایش خانگى از طریق وب‌سایت‌های دانلود فیلم با افت نسبی و از طریق ویدئوکلوب‌ها با رشد مواجه بوده است. تماشای فیلم و سریال از طریق کانال‌های تلگرام، شبکه‌های ماهواره‌ای و سایر کانال‌ها نیز تقریباً ثابت بوده است.

فیلیمو، رتبه برتر همه شاخص‌ها

در گزارش نکس‌لوکس همچنین به بررسى شاخص‌هاى عملکرد برند برای شبکه نمایش خانگی برپایه حق اشتراک پرداخته شده است. از نظر عملکرد برند، فیلیمو با اختلاف زیاد در رتبه اول قرار دارد که به سابقه و حجم تولیدات این پلتفرم مربوط است. مثلاً شاخص TOM درمورد فیلیمو به‌تنهایى برابر با ۶۵.۴ درصد است؛ درحالى‌که رقیب دوم یعنى فیلم‌نت، با ۱۸.۶ درصد در رتبه دوم قرار گرفته است. زمانى که از مخاطبان درمورد برند اصلى مورد استفاده در شش ماه اخیر سؤال شود، امتیاز فیلیمو برابر با ۶۲.۴ درصد مى‌شود. نکته مهم اینکه داده‌هاى مربوط به شهریورماه ۱۴۰۲ نشان مى‌داد که نماوا در رتبه دوم قرار داشته؛ اما در دى‌ماه ۱۴۰۲، فیلم‌نت رشد معنادارى داشته و به رتبه دوم رسیده است.

درمورد شاخص ترجیح برند یا MPSA، فیلیمو با ۶۶.۹ درصد، با اختلاف در جایگاه اول قرار گرفته که نشان مى‌دهد بیشتر از دو سوم از کاربران شبکه خانگى، این پلتفرم را به سایر پلتفرم‌ها ترجیح می‌هند. فیلم‌نت با ۱۷.۷ درصد در رتبه دوم و نماوا نیز با ۱۳.۲ درصد در جایگاه سوم قرار دارند.

همچنین از منظر شاخص Aided Awareness، فیلیمو همچنان در رتبه اول قرار دارد. امتیاز این برند در میان کاربران به ۸۵.۶ درصد رسیده است. این شاخص درمورد نماوا برابر با ۴۵.۹ و درمورد فیلم‌نت برابر با ۴۰.۶ درصد است. شاخص آگاهى از برند یا Aided Awareness درمورد هر سه برند فیلیمو، نماوا و فیلم‌نت، در مقایسه با شهریورماه ۱۴۰۲، با رشد همراه بوده، اما این رشد، براى فیلم‌نت معنادارتر از سایر برندها بوده است.

VOD
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی