ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

لاکر هوشمند جابار
رپورتاژ آگهی

توسعه کسب و کارهای آنلاین با لاکرهای هوشمند جابار

امروزه روش ارسال محموله‌ها، خریدها، نامه‌های اداری و کالاهای افراد و کسب و کارها تغییر یافته و با روش‌های جدیدتری انجام می‌شود.

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۱:۳۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

در دنیای امروز حضور در اکوسیستم‌ها یک انتخاب ناگزیر است.

در حاشیه نمایشگاه اینوتکس 1403 گپ و گفتی صمیمانه با دکتر رامین سمیع زاده، عضو هیات مدیره و مدیرعامل جابار داشته‌ایم، که در ادامه می خوانید.

توسعه سریع تکنولوژی مبتنی بر اینترنت و فضای مجازی در خلال یک دهه گذشته ظرفیت‌های بسیار زیادی را برای تسریع در کسب و کارها فراهم کرده است که نتیجه بهر‌ه‌گیری از آن‌ها می‌تواند صرفه‌جویی در زمان و کاهش هزینه‌های بسیار و ارتقای بهره‌وری در بیزینس‌ها و فعالیت‌های فردی باشد و توسعه هوش مصنوعی نیز این مسیر را تسریع کرده است. سرعت تحولات در کسب و کارها مبتنی بر تکنولوژی‌های جدید به حدی است که می‌تواند عملکرد شرکت‌ها را تا سال 2050 به‌شدت تحت‌الشعاع قرار دهد.

امروزه روش ارسال محموله‌ها، خریدها، نامه‌های اداری، کالاها و مایحتاج روزانه افراد و کسب و کارها که از طریق لجستیک و سیستم پست سنتی انجام می‌گرفت، تغییر یافته و با روش‌های جدیدتری انجام می‌شود.

در این میان، زمان و مکان ارسال بسته پستی همواره دو عامل مهم است و علاوه بر آن، حفظ حریم خصوصی نیز پارامتر بسیار مهمی تلقی می‌شود بنابراین عرضه سرویس‌های نوین «جابار» با ایجاد مزیت‌های ارزشمندی در کنار تحویل و ارسال مرسولات پستی، فرصت‌های مهمی در این مسیرها ایجاد کرده است.

توسعه شبکه جابار در سراسر ایران

دکتر رامین سمیع‌زاده، در صحبت‌های خود اشاره کرد که صنعت پست و لجستیک و جابجایی مرسوله‌های پستی از یک مبدا مشخص به مقصد معین دیگر همواره یک خلاء مهم داشته که جابار آن را پر کرده است. وی توضیح داد: «سیستم سنتی پست و لجستیک بر انتظار مصرف‌کننده (صاحب بسته) مبتنی بود، اما جابار این معادله را تغییر داد و بسته در انتظار (گیرنده) می‌ماند. در این مسیر رشد فروشگاه‌های اینترنتی و سفارشات آنلاین از یک سو و موضوعاتی مانند ترافیک، نامشخص بودن زمان وصول بسته پستی و ... باعث شده تا این خلاء به‌طور مشخص‌تر خودنمایی کند اما با استفاده از جابار، بسته پستی به نزدیک‌ترین ایستگاه مورد نظر گیرنده منتقل می‌شود و گیرنده بسته در زمان مناسب به جابار مراجعه و با ارائه کد مربوط به خود بسته را دریافت می‌کند.»

مدیرعامل جابار با بیان اینکه لاکرهای هوشمند به‌صورت یک شبکه گسترده و در مکان­های مختلف شهر حضور دارند، افزود: «شبکه لاکرهای هوشمند مرتبط از طریق اینترنت و بر بستر شبکه امن و اختصاصی VPN به هم مرتبط هستند بنابراین در صورت خرید اینترنتی از هر نقطه، محصول خریداری شده به لاکر هوشمند جابار مدنظر مشتری و فروشگاه اینترنتی منتقل می‌شود.»

آقای سمیع‌زاده از استقرار حدود 150 ایستگاه جابار در کشور خبر داد و گفت: «از این تعداد، صد ایستگاه جابار در تهران مستقر است.» به گفته او، اولین شرکتی که در جهان به معرفی این محصول و عرضه این بازار پرداخت، شرکت ژاپنی یاماتو ترنسپورت بود و پس از آن شرکت DHL به‌عنوان یک شرکت با ماهیت پستی و کوریری و سپس شرکت آمازون با E-retail وارد این عرصه شدند و در یک دهه اخیر در حال بهره‌برداری از شبکه‌های اختصاصی خود در کشورهای مختلف هستند.

ایشان در ادامه صحبت اعلام کردند: «جابار بیش از سه سال است در هلدینگ فاخر تاسیس شده و به‌دلیل رویکرد اکوسیستمی خود، مشتریان متعدد و متنوعی دارد؛ علاوه بر تیپاکس و شرکت ملی پست، بزرگترین مشتریان ما فروشگاه‌های آنلاین هستند. سفارش‌گردان­ها و پلتفرم­های واسط پستی نیز دو گروه دیگر مشتریان جابار هستند.»

سمیع‌زاده تاکید کرد: «نوع حرکت جابار، حرکت در اکوسیستم پست، لجستیک و تجارت الکترونیک است. در واقع ما منحصر به هیچ کوریر دولتی یا خصوصی و فروشگاه آنلاین خاصی نیستیم. واقعیت این است که به صورت شبکه باز یا به‌عبارتی Open network فعالیت می‌کنیم و هرسه مشتری B,C,G (سازمان‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی و اشخاص حقیقی) را که از کانال‌های کوریری و فروشگاهی مختلف تمایل به استفاده از لاکرهای هوشمند جابار دارند، پوشش می‌دهیم.»

رونمایی از لاکر هوشمند اختصاصی (لاکی باکس) در کشور

آقای دکتر سمیع‌زاده با تاکید بر اینکه شبکه در ذات خود توسعه‌پذیری دارد و این توسعه‌پذیری مبتنی بر نیاز مصرف‌کننده است، می‌گوید: «بر اساس نیازها شبکه جابار نیز رشد و توسعه خواهد یافت و انتخاب مشتری نیز به این ترتیب توسعه می‌یابد و هر چه جلوتر می‌رویم استفاده از این روش برای سازمان­ها، بیزینس­ها و افرادی که انعطاف‌پذیری و مدیریت زمان در مناسبات اقتصادی و اجتماعی آنها از اهمیت بالاتری برخوردار است، بیشتر افزایش می‌یابد چراکه این محصول بهره‌گیری مناسب از زمان را برای این افراد تسهیل می‌کند.»

مدیرعامل جابار ادامه داد: «اگرچه سیستم فعالیت جابار بر مبنای Open Networks استوار است و متعلق به یک شرکت خاص نیست و فروشنده‌ها و کسب و کارهای مختلف از کلیه جابارهای موجود در شبکه آن استفاده می‌کنند، اما قابلیت ایجاد لاکرهای اختصاصی برای سازمان‌های مختلف نیز وجود دارد که استفاده از سیستم Close Networks در آن رایج است. به‌عنوان نمونه به جای توزیع بسته‌های پستی و تردد پیک در یک ساختمان مسکونی یا سازمان، بسته‌ها در جابار اختصاصی مجموعه نگهداری می‌شود و افراد با مراجعه به آن بسته خود را دریافت می‌کنند.»

او درباره زمان معرفی محصول جدید جابار می‌گوید: «محصول جدید جابار با عنوان لاکی باکس، در زمستان 1402 برای اولین بار در نمایشگاه ایران ریتیل‌شو معرفی شد و امسال همزمان با آغاز نمایشگاه کتاب (اردیبهشت 1403) به بهره‌برداری رسید. مخاطبان نمایشگاه کتاب می‌توانند وسایل همراه خود را برای مدت زمان مشخصی در این صندوق هوشمند قرار دهند و با اطمینان خاطر از امنیت وسایل خود، از نمایشگاه کتاب بازدید کنند. در حقیقت این محصول با هدف ارائه راهکار هوشمندانه به شرکت‌ها و سازمان‌ها و همچنین ساختمان‌های اداری، مسکونی و تجاری طراحی شده است و کاربران می‌توانند در فضای اختصاصی ساختمان مسکونی یا سازمان خود از این لاکرهای اختصاصی برای نگهداری از وسایل شخصی، نقل و انتقال اقلام و مستندات بین اعضای خانواده یا افراد سازمان استفاده کنند.»

پارادایم اکوسیستمی با نگرش انسان محور

توسعه در اکوسیستم پست،لجستیک و تجارت الکترونیک مستلزم آمادگی کسب و کارها و سطح پذیرش آن‌ها برای حضور در اکوسیستم است: اکوسیستم امروز معنای دقیق تری نسبت به چند سال اخیر پیدا کرده است. اگر تا امروز کسب و کارها می‌توانستند روی نقاط قوت خود، پیشنهادهای منحصر بفرد فروش خود تمرکز کنند در بازار و فضای رقابتی جایگاه خود را بدست بیاورند، امروز دیگر اینطور نیست. پایداری در کسب و کارها، به چیزی بیش از تمرکز بر نقاط قوت و پتانسیل‌های رقابتی آن کسب و کار نیاز دارد.

اولین اصل تعریف جدید اکوسیستم، پذیرفتن تغییر پارادایم از نگاه محصول محور و فیچر محور بودن به نگاه انسان محور بودن است. اگر دقت کنیم می‌بینیم که تمامی کسب و کارها در نهایت در جهت رفع نیازهای مصرف کننده فعالیت می‌کنند. چه نیازهای پایه ای و اساسی، چه نیازها و ترجیحات مصرف گرایانه، همه کسب و کارها در جهت رفع یک چند نیاز مرتبط با انسان ها در حال فعالیت هستند. از تولید کننده صندلی ارگونومیک گرفته تا ظهور و انقلاب پلتفرم‌های دیجیتال در حوزه‌های مختلف.

نمایشگاه نواوری اینوتکس

ایشان در رابطه با نمایشگاه اینوتکس چنین گفتند: «این نمایشگاه نمود کامل یک زیست بوم زنده است. اکوسیستمی بزرگتر که اکوسیستم‌های دیگر را کنار یکدیگر قرار داده و فرصتی را برای معرفی، خلق مشترک و کشف فرصت ایجاد کرده است. اینوتکس هم فضایی برای بازیگران صنایع مختلف است تا ضمن معرفی خود،امکان بررسی همکاری با دیگر کسب و کارها را داشته باشند، هم از طرف دیگر مخاطبان این نمایشگاه عموماً افرادی هستند که درک خوبی از این مفاهیم داشته و در حقیقت حضور این مخاطبان جریان اصلی اینوتکس را ایجاد می‌کند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی