ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

هشدار هم‌بنیانگذار «دیجی‌کالا»: پنجره اکوسیستم استارتاپی در حال بسته شدن است

«حمید محمدی»، هم‌بنیان‌گذار «دیجی‌کالا»‌ گفت: امیدوارم عقل به سر کسانی بازگردد که با تصمیمات نابخردانه باعث بسته شدن پنجره استارتاپ‌ها می‌شوند.

علی مومنی
نوشته شده توسط علی مومنی | ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۹:۳۰

«حمید محمدی»، هم‌بنیان‌گذار «دیجی‌کالا»‌ نسبت به وضعیت اکوسیستم استارتاپی کشور هشدار داد و گفت: پنجره اکوسیستم در حال بسته شدن است.

به گزارش دیجیاتو، محمدی امروز در پنلی با عنوان «وقتی نوآوری امیدآفرین می‌شود» که در نخستین روز از سیزدهمین دوره نمایشگاه «اینوتکس» برگزار شد، از وضعیت اقتصاد دیجیتال کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: «با وجود اینکه همیشه در این اکوسیستم به ما می‌گویند خوش‌بین هستید می‌خواهم هشداری بدهم. استارتاپ‌ها و اقتصاد دیجیتال یکی از معدود فرصت‌های کشور برای خروج از بحران‌ها هستند، اما واقعیت این است با اتفاقات چند سال اخیر، این پنجره تقریبا در حال بسته شدن است.»

او ادامه داد: «پنجره فرصتی از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ باز شد اما به خوبی از آن استفاده نکردیم و حتی بعضی‌ وقت‌ها تیشه به ریشه آن زدیم. اکنون فقط لای پنجره باز است. امیدوارم عقل به سر کسانی بازگردد که با تصمیمات نابخردانه باعث بسته شدن این پنجره می‌شوند.»

نوآوری باید با شرایط، سازگار باشد

محمدی همچنین در این پنل گفت: «دعوا سر موضوع نوآور همیشه بوده و با بزرگ شدن استارتاپ‌ها نیز بیشتر هم شده است. فارغ از اینکه حق با چه کسی است باید بپرسیم از نوآوری چه‌ انتظاری ‌داریم؟ بیشتر از همه چیز، مهم پتانسیل آن پدیده نوآورانه در میزان اثرگذاری و تغییر و بهبود، با حداکثر امکان و با کمترین هزینه و زمان است. اگر با این تعریف به پدیده نوآوری نگاه کنیم می‌‌شود به خیلی از کسب‌وکارها‌ و حتی پدیده‌های دیگر واژه نوآور را اطلاق کرد. با این تعریف کسب‌وکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال یکی از نوآورترین بخش‌های اقتصاد بوده‌اند.»

محمدی در مورد سازگانی نوآوری با زمینه اجرای آن توضیح داد: «حتی خیلی از فرصت‌های یونیک هم در کشور بوده که جای دیگری وجود نداشته و کسب‌کار ما با آن سازوگار شده است. مثلا اگر امروز دیجی‌کالا می‌تواند هزینه ارسال رایگان در دیجی‌پلاس و هزینه ۳۰ تا ۴۰ هزار تومانی را بدهد، این مساله برای بازار اروپا و آمریکا غیر ممکن است. به دلیل هزینه نیروی انسانی بالا و ارزانی ناوگان یا قیمت سوخت ارزان ما می‌توانیم این‌ کار را انجام دهیم. در کنارش نیز محدودیت‌هایی نیز هست که باید برای آن‌ها راه حل ارائه کنیم.»

او همچنین بیان کرد: «مهم‌ترین مساله، روش‌های انجام کاری است که بیشترین میزان سازگاری با شرایط را داشته باشد.»

مدیرعامل گلرنگ سیستم: از استارتاپ‌ها یاد می‌گیریم

«علیرضا کیان‌پور»، مدیرعامل «گلرنگ سیستم» نیز در این پنل گفت: «اصولاً فضای نوآوری کژتابی دارد. وقتی به جوان‌ها می‌گوییم نوآوری ذهن‌شان سراغ مسائل disruptive می‌رود. ما در گلرنگ به دنبال نوآوری‌های بهبوددهنده هستیم. وقتی در کشور این کار انجام می‌شود انگار کسی نمی‌بیند و در بازار دنبال اتفاقات پر سر و صدا هستند. ما در گلرنگ اعتقاد به آهستگی و پیوستگی داریم.»

او در ادامه گفت: «در حوزه نوآوری دو تیپ داریم: نوآوری باز. همه چیز را همه کس دانند پس باید به سراغ‌شان برویم البته در شرکت، اعتماد به نفس لازم را داریم اما می‌دانیم خیلی‌ها بعضی چیزها را بهتر بلدند. بخش مهم‌تر، نوآوری شرکتی گلرنگ است. هر وقت می‌گوییم نوآوری ذهنمان سمت مسائل دیجیتال می‌رود اما این، همه نوآوری نیست. مثلا در هلدینگ دارویی گلرنگ، داروهای آهسته‌روش را آوردیم. این نوآوری اگر چه به طور اختصاصی برای گلرنگ نیست اما گلرنگ آن را انجام داده است و سر و صدا ندارد. نوآوری بخشی از گروه صنعتی گلرنگ است، اگر نبود تا این حد بزرگ نمی‌شد.»

کیان‌پور همچنین در بخش دیگری از این پنل گفت: «در فضای مجازی عنوان می‌شود گلرنگ با تفرعن به اکوسیستم استارتاپی آمده اما اینطور نیست. ما خیلی چیزها را بلد نیستیم و باید از استارتاپ‌ها یاد بگیریم.»

او در مورد امید در اکوسیستم نیز گفت: «ما که «موفقیت‌فروش» نیستیم ولی واقعیت این است که امید وجود دارد. البته باید امید را از خوشحالی جدا کنیم. در کشور فرایندهای نوآوری وجود دارد اما نخبگان می‌روند. به نظر می‌رسد مسیر مهاجرت معکوس یا بهتر است بگوییم انتقال تکنولوژی معکوس به کشور امکان پذیر است. شاید جاهایی مثل اینوتکس بتواند این کار را کند.»

مدیرعامل گلرنگ سیستم در واکنش به صحبت‌های حمید محمدی در مورد بسته شدن پنجره اکوسیستم نیز گفت: «این پنجره هنوز چهار سال دیگر از لحاظ نیروی انسانی باز است. این مسئله هم امیدبخش و هم دلهره‌آور است زیرا چهار پنج سال زمان زیادی نیست‌.»

روایت اسنپ از شکست‌ها

«محمد خلج»، مدیرعامل «اسنپ» شکست و تجربه کردن را ذات استارتاپ‌ها دانست و گفت: «ذات کسب‌وکارهای این حوزه این است که مسیرهای نرفته را می‌روند. گاهی ممکن یک شکست کوچک انتهای داستان باشد و گاهی خیر. در مجموعه ما این شکست‌ها اتفاق افتاده است.»

خلج در مورد چند محصول شکست‌خورده این شرکت گفت: «ما چند سال پیش «اسنپ‌کیو» را راه‌اندازی کردیم که در آن به صورت پرواکتیو، مسابقه آنلاین برگزار می‌شد. اما با ورود بخش دولتی به این موضوع در سایز رسانه ملی عملا توجیهی نداشت و ادامه ندادیم. آن اوایل مجموعه‌ای به نام «اسکانو» داشتیم که در حوزه اجاره و خرید و فروش مسکن فعالیت می‌کرد اما موفق نبود.»

مدیرعامل اسنپ، حذف گزینه «عجله دارم» را نیز یکی از مصادیق شکست دانست و توضیح داد: «اخیرا دیدیم کاربران مسافر از گزینه توقف در مسیر استفاده می‌کنند اما عملا در مسیر، توقفی انجام نمی‌شود. بر اساس بازخورد کاربران، گزینه عجله دارم را اضافه کردیم که البته بسیار منطق درستی داشت ولی به هر دلیلی متوقف شد. این هم یک شکست است چون به هر دلیل فعالیتش متوقف شده است. ولی از تمامی پروژه‌های این‌چنینی یاد گرفته‌ایم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی